Klarna rekryterar John Keatley som ny CFO

John Keatley är ny Chief Financial Officer på Klarna. John kommer närmast från Green Dot Corporation, USA:s ledande leverantör av förbetalda betalkort, där han byggde upp bolagets ekonomiavdelning. John är utbildad vid Princeton University (BSc) samt Harvard Business School (MBA) och har tidigare bland annat arbetat på McKinsey som rådgivare inom finansiella tjänster åt bland annat flera Silicon Valley-bolag.

Klarna förstärker nu den internationella kompetensen i företagets ledningsgrupp. Sedan tidigare finns amerikanen Matthew Risley, Chief Risk Officer, som haft flera ledande roller inom risk på amerikanska bolag, bland annat Capitol One och Israelen Yuval Samet, Chief Product Officer, från Analyzd, i ledningen.

– Det ska bli väldigt spännande att bli en del av ett så innovativt och dynamiskt bolag som Klarna. Jag ser fram emot att vara en del av teamet och hjälpa till att göra Klarna till ett ännu bättre bolag, säger John Keatley.

Klarna hanterar cirka 70 000 transaktioner varje dag, arbetar med 15 000 butiker och har över 10 miljoner slutkunder från sju länder. Att vara så framgångsrik inom europeisk e-handel ställer enorma krav på bland företagets ekonomiavdelning.

– Att John börjar på Klarna är ytterligare ett tydligt bevis för vår styrka att kunna attrahera världens bästa medarbetare. Vi ser fram emot att ta del av hans expertis för att ytterligare stärka oss på finanssidan, avslutar Sebastian Siemiatkowski, verkställande direktör och grundare till Klarna.

Klarnas tidigare CFO Linda Höglund har efter en framgångsrik tid på bolaget flyttat utomlands med sin familj.

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för
handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.