Klarna tillkännager lönsamt tredje kvartal och förbereder sig för största shoppingsäsongen

Stockholm 6 november 2023 - Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, rapporterar idag i sina senaste finansiella resultat en nettovinst för Q3 2023, vilket återigen visar på den både flexibla och hållbara affärsmodellen.

"I och med detta lönsamma kvartal och fortsatt tvåsiffrig tillväxt har vi uppnått exakt det vi föresatt oss att göra. Den här fantastiska framgången gör oss redo för årets mest intensiva shoppingperiod, där våra AI-drivna produkter kommer att hjälpa konsumenterna att få sina pengar att räcka längre, hitta de bästa erbjudandena och bli inspirerade. Tillväxten har accelererat under Q3 och vi kommer att bygga vidare på detta momentum under Q4 med ytterligare investeringar för att skapa värde för både konsumenter och handlare." säger Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna.

Starkt resultat
Medan Klarna förbereder sig för att investera under det händelserika fjärde kvartalet, kan man konstatera att det negativa rörelseresultatet om SEK -2 miljarder under Q3 2022 vänt till ett positivt rörelseresultat om SEK 130 miljoner för Q3 2023. Kreditförlusterna som andel av total försäljningsvolym minskade med 56% tack vare kontinuerliga förbättringar av precision och noggrannhet i underwriting, vilket gjort att Klarna fortsätter att ta korrekta utlåningsbeslut och samtidigt levererar en intäktstillväxt på 30%.

Q323 är det fjärde kvartalet i rad med bruttovinst i USA, vilket visar att investeringen i en av världens största konsumentmarknader fortsätter att löna sig.

Större och starkare partnerskap
Total försäljningsvolym ökade jämfört med samma period föregående år med 22% till SEK 243 miljarder, eftersom konsumenternas efterfrågan på schysstare och mer hållbara betalningsalternativ ökar i snabb takt. Klarnas nyligen lanserade partnerskap med Zalando, en av Europas största modehandlare, gör att Klarnas hållbara betalningsalternativ blir tillgängliga för ännu fler konsumenter i Frankrike, Spanien och Italien. Klarna inledde även partnerskap med den internationella mode- och designåterförsäljaren YOOX på 11 marknader, inklusive USA.

Den globala utrullningen av Klarnas partnerskap med Airbnb fortsätter i snabb takt och nu har konsumenter från sju länder möjlighet att dela upp sina kostnader för resor världen över. I början av 2024 kommer Klarna att rullas ut till Airbnb-gäster i ytterligare länder över tre kontinenter.

AI driver innovation
Klarna presenterade flera nya AI-funktioner under höstens Spotlight-event.
Det nya shoppinglinsverktyget möjliggör sömlösa shoppingupplevelser genom att med hjälp av AI låta användare ta bilder av olika plagg och produkter i sin närhet och direkt hitta återförsäljare som säljer samma och liknande produkter till bästa pris via Klarnas app. Utrullningen av Shoppable Video gör det möjligt för konsumenter på fler marknader att handla direkt från det kurerade videoinnehållet i sitt personliga appflöde. Dessutom har kunder nu möjlighet att handla presentkort från över 100 ledande varumärken med Klarna.

Klarna fortsatte sitt engagemang för att hjälpa konsumenter att fatta rätt beslut för sig själva och planeten genom att introducera en rad miljömedvetna produkter, inklusive en revolutionerande dashboard för medveten shopping. Via Klarna-appen kan konsumenter övervaka sina koldioxidutsläpp, shoppa från klimatmedvetna varumärken och använda cirkulära tjänster som den nya resell-funktionen, vilket främjar mer miljövänliga beslut.

För med information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com