Klarna utnämnt till företaget med störst global potential av GP Bullhound

Vid den årliga Media Momentum Awards som arrangeras av investmentbanken GP Bullhound, och som detta år ägde rum i Berlin, vann Klarna fem av åtta priser. Niklas Adalberth, vice vd på Klarna, fick ta emot utmärkelser i kategorierna "Best Global Potential", "Most Innovative Company", "Unique Leadership" och "Judges Award". Niklas Adalberth fick även ta emot utmärkelsen "Man of the Year". Aldrig tidigare har ett företag vunnit fem av åtta priser på Media Momentum Awards.

GP Bullhound lyfter därmed fram Klarna som ett av de snabbast växande internet- och ehandelsföretagen i Europa. Företag inom hela Europa deltog och Klarna var en av tio utvalda finalister som uppvisat högst tillväxt och omsättning under 2011. Klarna vann även tidigare i år utmärkelsen GP Billion Dollar Company, också utsedd av GP Bullhound.

”Idén bakom Klarna är i sig själv inte så komplicerad. I slutändan handlar det om förmågan att kunna genomföra den, speciellt på en så reglerad marknad som vi verkar på. Nu lanserar vi Klarna Checkout som nästa steg i vår resa mot att skapa marknadens bästa produkt för både konsumenter och e-handlare. Dessa priser säger oss att vi är på väg i rätt riktning.” säger Niklas Adalberth, vice vd på Klarna.

GP Bullhound är en ledande investmentbank inom teknikbranschen med inriktning mot bland annat internet och digital media, mjukvara samt miljöteknik.

Elias Carlsson
Tel: +46 701 612 611
Email: press@klarna.com
www.klarna.se

Klarna är en av Europas ledande aktörer inom betalningslösningar för e-handel. Bolaget erbjuder en enkel och trygg betalningslösning som låter konsumenter betala efter att de fått sin vara. Idag används Klarna av fler än 14 000 e-butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Nederländerna. Till Klarnas kunder hör bland andra Nelly, Cdon.com och Webhallen. Klarna grundades i Stockholm 2005 och har idag totalt 650 anställda och kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo, Amsterdam, Nürnberg, Köln och Tel-Aviv.