Klarnas e-handelstävling flirtar med techstartups

Stockholm 10 april 2014

Nu har ansökningsperioden för Tillväxtjakten 2014 börjat. Tävlingens huvudsyfte är att hjälpa nya idéer och innovationer att växa. I år breddas omfånget från e-handel till att även innehålla idéer inom tech. Vinnaren får 100 000 kr, utbildning till ett värde av ca 45 000 kr och mentorskap av flera experter inom e-handel. Tillväxtjakten är ett samarbete mellan Klarna och Nordic eCommerce Knowledge.

Tillväxtjakten som instiftades av Klarna arrangeras nu för fjärde året i rad. Målet med tävlingen är att lyfta innovativa affärsidéer inom e-handel och tech och ge entreprenörer större möjligheter att göra verklighet av sina idéer.

I Tillväxtjakten kan såväl nyetablerade tech- och e-handelsaktörer som entreprenörer i uppstartstankar delta. Det viktigaste är potentialen i verksamheten och en tydlig ambition att växa och utvecklas. Juryn till årets tävling offentliggörs senare, men vi kan lova några tunga namn från den entreprenöriella världen.

Priset 2014 består av en prispott på 100 000 kr till att utveckla idén, utbildning i regi av Nordic eCommerce Knowledge till ett värde av ca 45 000 kr och mentorskap av flera experter inom e-handel.

– Det känns spännande att bredda Tillväxtjakten mot idéer inom både e-handel och tech. Båda dessa områden är viktiga byggpelare mot morgondagens konsumentupplevelser på nätet. Det finns enormt många bra affärsidéer där ute och Klarna vill gärna bidra till att de utvecklas. Vi vet hur viktigt det är med just stöd, råd och kapital av någon som ser potential i det man gör, på samma sätt som vi fick när vi startade Klarna, säger Sebastian Siemiatkowski VD på Klarna.

Utifrån de inkomna bidragen kommer tre finalister att utses. Finalisterna kommer att presentera sina affärsplaner för juryn 20-21 maj under Nordic eCommerce Summit 2014, där också vinnaren utses.

Tillväxtjakten har alltså startat och sista ansökningsdag är den 6 maj. Gå in på www.klarna.com/tillvaxtjakten för att skicka in ditt bidrag.

Eventuella skatter betalas av vinnaren.

För mer information om Tillväxtjakten kontakta:

Klarna: Charlotta Åsell, tel: 070-002 90 09 eller email: tillvaxtjakten@klarna.com

För mer information om Nordic eCommerce Knowledge kontakta:

Nordic eCommerce Knowledge: Sarah Wittbom, VD, tel: 073-337 08 65 eller email: sarah@nordicecommerceknowledge.se

Louise Ahokas, Content and Course Coordinator, tel: 0708-71 46 71 eller email: louise@necknowledge.se

Om Nordic eCommerce Summit

Nordic eCommerce Summit är Skandinaviens största ehandelsevent och en fantastisk upplevelse med en bra blandning av konferensaktiviteter. I fokus står den stora scenen där till större delen e-handlare talar. Talarna kommer från hela världen och då främst från Skandinavien. En annan stor del av konferensen är utställarytorna där samarbetspartners, mat, dryck och en del mindre aktiviteter huserar. I anslutning till utställarytorna finns Symposierum där samarbetspartners erbjuder bland annat föreläsningar.

Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: Att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag.

2014 gick vi ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande alternativa betalningsleverantör. Klarna Group har över 1000 anställda och är verksamma i 14 länder. Drygt 25 miljoner konsumenter och 45 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar på.