Klaus Hommels tar plats i Klarnas styrelse

Klarna tillför ytterligare internationellt renommerad kompetens till styrelsen. Affärsängeln Klaus Hommels, välkänd investerare i Facebook och tidigare Skype, har blivit invald som ny styrelseledamot. Hommels valdes till styrelsen på rekommendation från Michael Moritz, partner Sequoia Capital, och kommer som styrelseledamot att stödja Klarnas internationella expansion.

Affärsängeln Klaus Hommels har utsetts till ny styrelseledamot i Klarna, en av Europas ledande aktörer inom betalningslösningar för e-handel. Klaus Hommels är verksam i Zürich, Schweiz, där han driver riskkapitalbolaget Hommels Holding. Hommels har framgångsrikt investerat i företag som Facebook och Skype och besitter djup kunskap om det svenska företagsklimatet som investerare i Spotify, Stardoll och King.com.

- Vi befinner oss nu i ett läge i vår internationella expansion där Klaus erfarenhet och kunskap av att utveckla företag på en internationell marknad kommer att vara mycket värdefull, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.

Klarna är idag verksamma i Norden, Tyskland och Holland och företaget kommer att expandera till nya marknader. I maj 2010 gavs Klarnas utlandsexpansion kraftigt stöd med en investering från det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia Capital vars partner, Michael Moritz, även förstärkte Klarnas styrelse.

Klaus Hommels har lång erfarenhet av att utveckla tillväxtföretag genom sina framgångsrika investeringar i företag som Skype, King.com, StarDoll, Xing, QXL och Facebook. I en tid då försäljningen över internet ökar kraftigt i många länder ser Klaus Hommels goda förutsättningar för Klarna att etablera företaget på nya marknader.

- Klarna har mycket framgångsrikt utvecklat innovativa lösningar som skapar trygghet för både e-handelsbutiker och konsumenter, och de har snabbt etablerat sig bland de ledande aktörerna i Europa. Det finns en stor efterfrågan på Klarnas tjänster och Klarna har goda förutsättningar att ta en internationellt ledande position, säger Klaus Hommels.

Klarnas nya styrelse består nu av styrelseordförande Sven Hagströmer (styrelseordförande Öresund), Michael Moritz (Partner Sequoia Capital), Klaus Hommels (grundare och vd Hommels Holding), Erik Törnberg (investeringsansvarig Öresund), Eva Cederbalk (vd SBAB), samt Klarnas tre grundare Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth.

För ytterligare information, kontakta:
Sebastian Siemiatkowski, VD Klarna
Tel.08-120 120 01
E-post: press@klarna.com

Klarna är en av Europas ledande aktörer inom betalningslösningar för e-handel. Företaget erbjuder tre betalningslösningar: Klarna faktura, Klarna konto, samt mobilbetalningstjänsten Klarna mobil. Genom sina tjänster levererar Klarna trygga och enkla betalningslösningar där konsumenterna betalar först efter det att de har fått varan. Klarna grundades 2005 och har idag cirka 8000 anslutna e-butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Holland. Klarna har kontor i Stockholm, Helsingfors, Nürnberg, Amsterdam och Oslo och har cirka 400 anställda. Till Klarnas kunder hör bland annat: Babyshop.se, Nelly, Scandinavian Photo, CDON.COM och Webhallen. För mer information, se: www.klarna.com.

Taggar: