Ny Klarna-rapport: svenskarnas shoppingvanor under sommaren

Läs original

Färsk statistik från Klarna visar hur svenskarnas shoppingvanor förändrats under sommaren.

Rapporten “Klarnas e-handelspuls: augusti 2020” om svenskarnas shoppingvanor under sommaren är baserad på unik statistik från Klarnas betalningslösningar*. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel.

- Jämfört med årets första fem månader är det tydligt att köp av smycken och accessoarer som klockor, väskor och solglasögon har ökat under sommarmånaderna. Med tanke på att många svenskar troligtvis kunnat röra sig med pengar som annars hade använts på resor är det kanske inte så konstigt att fler passar på att unna sig något för att pigga upp tillvaron lite. Det kan också vara orsaken till att försäljningen av erotiska produkter fick ett rejält uppsving under juli månad, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klockor, väskor, solglasögon och sexleksaker
Klarnas statistik visar att köpen av smycken och accessoarer, som klockor, väskor och solglasögon ökade mest under juni månad. Under juli månad var det framförallt erotiska produkter som ökade mest i popularitet. Samtidigt har det handlats mycket till hemmet och trädgården, samt sport och fritidsutrustning, under hela sommaren.

Kläder och skor mest populärt i folktäta regioner medan sport och fritidsutrustning prioriterats i landets norra delar
Olika delar av landet prioriterar köp inom varukategorier annorlunda, visar en jämförelse Klarna gjort. Modeprodukter som kläder och skor har varit mest populärt i folktäta regioner som Skåne, Stockholm och Västra Götaland. Sport och fritidsutrustning har prioriterats högre i bland annat Jämtland och Norrbotten, medan hem- och trädgårdsutrustning varit mer populärt på Gotland.

- Under sommarmånaderna har det varit tydligt att mode har stått högt i kurs i de folktätaste länen, runt storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm. Samtidigt har det främst handlats utrustning till bilen, hemmet och trädgård i många delar av landet. Sport och fritidsutrustning har varit mest populärt i län med många naturattraktioner, exempelvis fjällvandring i landets norra delar, säger Viveka Söderbäck.

Svenskarna använder mobilen oftare och handlar på andra tider och dagar under sommarmånaderna
Under sommarmånaderna har andelen köp från mobiltelefon ökat med hela 10 procent. Andelen köp från män har också ökat med 3 procent, då männen stod för 43 procent av köpen under juli månad. Det har blivit ungefär lika vanligt att handla ungefär förmiddagar som på kvällar, och fler handlar mellan klockan 03.00 och 14.00.

Statistik från Klarnas betalningslösningar*
(se rapporten för Sveriges 20 största kommuner, shoppingtoppen och kommuner där e-handeln ökat mest)

Län där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

• Stockholms län
  • Jämtlands län
  • Uppsala län
  • Region Gotland
  • Norrbottens län

Kommuner där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

• Boxholm (Östergötlands län)
  • Ydre (Östergötlands län)
  • Mjölby (Östergötlands län)
  • Säter (Dalarnas län)

Jönköping 89
Västerbottens län 88
Kronobergs län 88

* Statistiken kommer från Klarnas betalningslösningar från juni och juli (2020-06-01 till 2020-07-31). Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handel
** Index (100) representerar den genomsnittlige svenskens shopping, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@klarna.com / press@klarna.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.