Nya ägare ska ta Klarna Checkout till nästa nivå

Läs original

Stockholm, 24 juni 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, meddelar idag avyttringen av Klarna Checkout (KCO). Köparen är ett konsortium av investerare ledda av Kamjar Hajabdolahi, vd och grundande partner på BLQ Invest. Detta strategiska drag kommer att möjliggöra för KCO att fortsätta sin utveckling och förbättring som marknadsledande produkt under nytt ägande.

Klarna Checkout (KCO), som lanserades 2012, satte en ny standard för e-handeln i Nordeuropa. Den är fortfarande marknadsledande med över 40 procent marknadsandel i Sverige och över 20 procent i Norden. Sedan lanseringen har Klarna i allt större utsträckning fokuserat konsumenter och sina betalningsmetoder snarare än Checkout-lösningen, och istället samarbetat med betalningstjänstleverantörer (PSP). Genom att sälja KCO kan Klarna koncentrera sig på att erbjuda flexibla betalningsmetoder i världsklass, medan KCO fortsätter att växa och förbättras under ny, dedikerad ledning.

"Klarna Checkout ligger mig mycket varmt om hjärtat och har haft en enorm betydelse för Klarnas resa. Jag är så glad över att det har hittat ett nytt hem, med ägare som är noggrant handplockade för att fortsätta skapa enastående värde för våra handelspartners. Jag ser fram emot att arbeta nära dem när de etablerar nästa fas för KCO”, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna.

Konsortiet som köper KCO leds av Kamjar Hajabdolahi, vd för BLQ Invest, och inkluderar Systematic Growth, grundat av Ashkan Pouya, och serieentreprenören Martin Randel, som tillsammans fokuserar på att investera i och utveckla innovativa svenska företag. Hajabdolahi och hans BLQ Invest är kända för sin "Buy and Build"-strategi.

"Vi är mycket glada över att förvärva Klarna Checkout och vår ambition är att bygga vidare på den solida grund som Klarna har etablerat och ta KCO till nästa nivå. Vi kommer att fortsätta utvecklingen för att möta våra handlares behov och driva framtidens e-handel", säger Kamjar Hajabdolahi, vd och grundande partner på BLQ Invest. "Vi ser fram emot att engagera oss med våra handelspartners och presentera våra planer för KCOs fortsatta utveckling."

Köparna kommer officiellt att överta ägandet av Klarna Checkout den 1 oktober. Båda parter fokuserar på en smidig övergång och kommer att fortsätta arbeta tillsammans under ett distributionspartneravtal, vilket innebär att Klarnas populära betalningsmetoder fortsätter att erbjudas i kassan.

Förvärvet följer en grundligt strukturerad process där Deutsche Bank agerade som enda finansiella rådgivare. För att hitta den rätta framtida ägaren till KCO har Klarna under mer än ett år haft kontakt med dussintals av de mest framstående private equity- och potentiella strategiska köpare i världen.

OM KCO

• Lanserad 2012
  • 40% marknadsandel i Sverige och över 20% i hela Norden
  • Tillgänglig för global användning och specifikt anpassad för västra/norra Europas länder
  • Optimerad användarupplevelse för konvertering

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.