• Klarna Bank AB (publ)/

Så shoppade svenskarna 2021: Trots tydligt trendskifte rankas svenskarnas kärlek för onlineshopping högt i internationell jämförelse

Läs original

Stockholm, 16 februari 2022 – Svenska konsumenter rankas på andra plats för högst preferens för onlineshopping, efter att Storbritannien gått om under 2021 senare del. Enligt den senaste uppdateringen av Klarnas Shopping Pulse skedde ett unikt trendskifte i Sverige under julen då konsumenter ökade sin preferens för fysiska butiker, vilket sticker ut jämfört med andra länder i undersökningen. Rapporten avslöjar också att det var invånare i Stockholm, Uppsala och Norrbottens län som handlade mest per capita under 2021.

- Svenska konsumenter utmärker sig som pionjärer i den pågående digitaliseringen av butikshandeln och de digitala vanorna sticker ut jämfört med andra länder. Överlag ökade preferenserna för den fysiska butiksvärlden under julhandeln, ett trendbrott från att stadigt ha pekat mer online tidigare under året, men svenskarna ser ändå till att ta med sig fördelarna från onlinehandeln när de återbesöker landets köpcentrum. Hela åtta av tio svenskar använder regelbundet sina smartphones för att jämföra produkter och priser när de besöker fysiska butiker och nästan alla gör research online redan innan de är på plats. Det finns ingenting som tyder på att svenskarnas törst för ökad digitalisering skulle sina när restriktionerna upphör, snarare tvärtom kommer ribban successivt fortsätta höjas för butiksägare som vill förstärka sina kundrelationer framöver, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Klarnas Shopping Pulse, som uppdateras kvartalsvis, undersöker kontinuerligt utvecklingen av konsumenternas shoppingvanor i 11 länder på tre kontinenter. Den senaste uppdateringen från Q4 2021 innehåller insikter från en undersökning med över 18 000 konsumenter (varav 1 632 svenskar), samt Klarnas egen shoppingdata från mer än 250 000 nätbutiker runt om i världen. Klarna hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige.

Fler insikter från rapporten:

• Svenska konsumenter, alla generationer inräknade, föredrar att handla online jämfört med fysiska butiker. Klarnas shoppingindex visar dock att det skett ett unikt trendskifte bland svenska konsumenter jämfört med konsumenter i andra länder, då tycket för fysiska butiker ökade under årets sista kvartal. Svenska konsumenter ökade sin preferens för nätbutiker under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet, från 98 till 106, men gick tillbaka till 102 under julhandeln. Indexet anger preferensen för att handla online och i fysiska butiker, där 100 representerar är neutralt medan en lägre siffra anger preferens för fysiska butiker och en högre för nätbutiker. Jämför man internationellt placeras Sverige på andra plats efter Storbritannien (105) men före Tyskland (100) och USA (99).
  • Nästan hälften av svenskarna tror att de kommer göra merparten av sin shopping online under 2022. 48 procent av svenskarna tror att de kommer att göra det mesta av sin shopping online under det kommande året, vilket är något lägre jämfört med de 52 procent och 50 procent som sa detsamma under Q3 respektive Q2. Denna trend kan dock vara en tillfällig förändring av inställningen hos konsumenterna då minskningen under oktober (48 %) och november (47 %) vände tillbaka under december (50 %) när Omikron började sprida sig.
  • Stockholm, Uppsala och Norrbotten handlade mest online under 2021. Klarnas shoppingdata visar att konsumenter i Stockholm handlade mest online under 2021, 14 procent mer per person än riksgenomsnittet, och att deras favoritkategori är Smycken & Accessoarer. Uppsala (+7%) och Norrbotten (+6%) rankas tvåa och trea jämfört med riksgenomsnittet, och köpte mest nöjesrelaterade produkter respektive sport- & fritidsprylar.
  • Flest svenskar föredrar att shoppa på söndagskvällar. Söndagar är de mest hektiska dagarna för onlinehandeln i Sverige, och det är under sena kvällar som konsumenter helst handlar, med peak runt 21.00 en genomsnittlig shoppingdag.
  • Många svenskar gör research online innan de ger sig ut och handlar i fysiska butiker. Hela 95  procent av svenska konsumenter gör ibland research online innan de handlar i fysiska butiker medan fem av sju (72 %) gör det ofta. Den vanligaste produktkategorin är elektronik där sju av åtta (88 %) passar på att kolla läget lite extra online innan köp i fysisk butik.
  • Fyra av fem använder sin telefon för att utforska produkter. Hela 80  procent av de svenska konsumenterna använder sina smartphones för att leta efter produkter, läsa recensioner och jämföra priser innan de fattar ett köpbeslut i fysiska butiker. Det är betydligt högre än i något annat land. Svenskar är dock mindre benägna att använda sina smartphones för att genomföra sina köp där datorer fortfarande är det föredragna valet för 50  procent av konsumenterna. Det är dock en utveckling som förändrats snabbt under 2021 då inställningen till  att göra sina köp direkt i telefonen ökat från 29 procent under Q2, till 35 procent under Q3, och nått hela 40 procent under Q4.

* ‎Indexet (100) representerar den punkt där konsumenter har en neutral inställning till online- och fysiska butiker. Värdena är baserade på preferensen för nätbutiker och fysiska butiker inom 10 shoppingkategorier, vilka har viktats utifrån antalet månatliga shoppare i varje kategori (för både nätbutiker och fysiska butiker). Det gör att de kategorier som handlas oftare också har en högre inverkan på placeringen.

** ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
*** Indexet för "Favoritprodukter" är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.

För mer information, vänligen kontakta:
Klarna Press

Sedan 2005 har Klarna jobbat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 90 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt hantera sitt kassaflöde och ta informerade beslut. Fler än  250 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 20 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.