Snabb tillväxt för Klarna Checkout, Lekmer först ut från CDON Group

Helhetskassalösningen Klarna Checkout, som kraftigt ökar konverteringen, fortsätter att ta marknadsandelar i e-handelssverige. Nu har Lekmer, som första CDON Group-bolag, skrivit på för Klarnas nya kassalösning. Redan idag går över 10 % av Klarnas trafik genom Klarna Checkout och företaget räknar med att den siffran har stigit till en tredjedel vid slutet av året.

– Vi önskade en enhetlig lösning för desktop och mobil och med Klarna Checkout så känner vi att vi har hittat helt rätt. Vi är övertygade om att den att kommer öka vår konvertering, minska vår administration och göra våra kunder ännu nöjdare när de handlar hos oss, säger Fredrik Palm, vd på Lekmer.

Klarna Checkout är utvecklad för att göra det ännu enklare att handla på nätet, och är optimerad för alla plattformar - mobiltelefoner, datorer och surfplattor. Genom att skilja köp från betalning, möjliggörs det för kunden att först beställa och bekräfta sitt köp till butiken och sedan därefter fullfölja betalningen. På så vis minimeras avhopp i kassan och konverteringen ökar kraftigt. Dessutom minskar administrationen för handlarna jämfört med traditionella kassalösningar då en leverantör också innebär en integration, en kontaktyta och en avgift. Lekmer kommer att använda Klarna Checkout för sina kunder på både desktop och mobil och har arbetat med Klarnas betalningsprodukter sedan 2009.

– Det är jättekul att Nordens största nätbutik för barnfamiljen nu också valt att satsa på Klarna Checkout. Den nya kassalösningen står redan för en betydande, och snabbt växande, andel av vår trafik. Vi kommer under hösten att rulla ut Klarna Checkout även i Norge och Finland och där är CDON Group en viktig partner för oss, avslutar Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

För mer information om Lekmer vänligen besök: lekmer.se
För mer information om Klarna Checkout vänligen besök: klarna.se/checkout

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 10 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för
handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.

Om Lekmer

Lekmer är Nordens ledande nätbutik för barnfamiljen med ”allt till alla ungar”. Hos Lekmer finns leksaker, barnkläder, babyprodukter, barnvagnar, bilbarnstolar och inredning till barnrum. Lekmer värdesätter trygg e-handel, snabba leveranser och bra service.

Om CDON Group

CDON Group är en ledande e-­handelskoncern i Norden. Sedan CDON Group startades 1999 genom lanseringen av CDON.COM har koncernen vuxit kraftigt genom breddning av produktsortimentet och lansering av nya internetbutiker i kombination med förvärv. Idag driver CDON Group välkända online-­varumärken inom underhållning, mode och sport/hälsa.