Inger Tallén ny VD på KlarSynt i Sverige AB

Report this content

​Inger Tallén tillträder den 1 januari 2011 tjänsten som VD för KlarSynt i Sverige AB, Sveriges största privatägda optikerkedja. Inger har sedan mars 2008 varit anställd som marknadschef på KlarSynt.
    Hon efterträder Anders Åhrlin som kommer att kvarstå som VD i moderbolaget OptiServe AB, som idag är ett rent holdingbolag, samt i dess dotterbolag SynTrygg AB.

”Det ska bli väldigt stimulerande att få fortsätta det lyckosamma arbete som Anders Åhrlin lett. Någon dramatisk kursändring blir det inte, utan jag kommer att fortsätta arbetet att positionera KlarSynt på marknaden som det självklara valet när man är ute efter en optikerbutik som kan erbjuda kompetens, valfrihet och omtanke. Mitt mål är att vi som kedja ska bli en av de tre största aktörerna på den svenska optikermarknaden, säger Inger Tallén.”

Företagets styrelse och nuvarande VD Anders Åhrlin har enats om att tiden är rätt för ett VD-byte i KlarSynt.
”Vi i styrelsen är mycket nöjda med att Inger Tallén tar över VD-posten. Med Inger vid rodret får vi en kompetent VD som väl känner till vår sammanslutning och som dessutom har stort kunnande i att arbeta i organisationer som består av fristående privatägda butiker. Inger är väl insatt i de utmaningar och möjligheter som KlarSynt står inför och vi känner att vi med henne får en VD som kommer att fortsätta driva bolagets utveckling på ett positivt sätt, säger Stig Malm, styrelseordförande i OptiServe samt dotterbolagen KlarSynt och SynTrygg.”

Anders Åhrlin som grundade OptiServe 1995 kommer under 2011 att stanna kvar inom organisationen i rollen som VD för holdingbolaget och SynTrygg. Något som borgar för en fortsatt kontinuitet i organisationen.
”Efter 15 år som VD lämnar jag med varm hand över ledarskapet i KlarSynt till Inger. Med henne får vi en VD med en gedigen marknadsföringskunskap och en person som är väl insatt i vår organisation. Inger har varit med om att bygga KlarSynt som varumärke från grunden och det känns tryggt att lämna över det framtida arbetet i hennes händer, säger Anders Åhrlin.”

För ytterligare information kontakta gärna:
Stig Malm, styrelseordförande i OptiServe AB, telefon 08-82 03 29
Inger Tallén, telefon 08-678 45 00

KlarSynt i Sverige AB är Sveriges största privatägda optikerkedja och finns i hela landet, från Haparanda i norr till Ystad i söder. KlarSynt representeras av 136 butiker som tillsammans omsätter cirka 520 miljoner exklusive moms i konsumentledet. KlarSynt i Sverige AB, där driften av kedjeverksamheten ligger, är dotterbolag till OptiServe AB som har funnits sedan 1995. I koncernen ingår även SynTrygg AB som administrerar allriskgarantier på kundernas glasögon.

KlarSynt i Sverige AB
Johanneslundsvägen 2, S-194 61 Upplands Väsby, Sweden