Kleindagarna vill skapa nya möjligheter för mattelärare

Report this content

På Kleindagarna träffas gymnasielärare och forskare i matematik för att tillsammans utveckla matematikundervisningen på gymnasiet. Initiativet har tagits av akademien och med hjälp av finansiering från näringslivet erbjuds lärare möjlighet att utvecklas i sin yrkesroll genom Kleindagarna. Initiativet är en viktig del i att möta problemen med svenska skolans sjunkande resultat i flera jämförande internationella undersökningar.

Den 10-12 juni samlas ett tjugotal mattelärare från gymnasieskolor runt om i Sverige tillsammans med ett tiotal högskolelärare och professorer i matematik på världsledande Institut Mittag-Leffler i Djursholm för att vidareutvecklas i sin ämneskunskap, lära av varandra och konkret utveckla matteundervisningen. Tack vare utökat stöd från finansiären har antalet fortbildningsplatser 2016 utökats och detta är årets andra Kleintillfälle av tre.

Ett antal rapporter, bland annat OECDs PISA-undersökning, visar på sjunkande matematikresultat i Sverige på risken för att Sverige ska hamna i en allvarlig lärarkris. Samtidigt pekar lärarfacken och andra bedömare på vikten av engagerade och kunniga ämneslärare för att öka studiemotivationen hos eleverna. Rapporterna visar också att det kollegiala lärandet sker mer sällan bland lärare i Sverige än i andra länder, något som fortbildningsinsatser likt Kleindagarna försöker förändra.

-          Kleindagarna vill råda bot på bristen på fortbildningstillfällen för mattelärare och satsa särskilt på att kombinera möjligheten att utveckla sina ämneskunskaper i matematik med direkt praktisk tillämpning i undervisningen, något som visats vara mycket viktigt för matematikundervisningen, säger Linda Mattsson, forskare i matematik på Blekinge Tekniska högskola och talesperson för Kleindagarna.

Under Kleindagarna får lärarna möjlighet att tänka nytt kring undervisningen genom föreläsningar om avancerad matematik och diskussioner om hur man omsätter detta i konkreta gymnasielektioner.

Det var fantastiskt givande att ta del av Kleindagarna och att få med sig konkreta verktyg och metoder hem. Jag hoppas kunna sprida lektionsmodellen till kollegorna, och jag vill också komma åt ”nyare” matematik, säger Magnus Dahlström, mattelärare på Pauliskolan i Malmö och tidigare Kleindeltagare.

För mer information, kontakta Linda Mattsson på 070-090 45 62 eller linda.mattsson@bth.se.

Kleindagarna arrangeras av Svenska kommittén för matematikutbildning (SKM), Svenska nationalkommittén för matematik (KVA), och det i matematik världsledande Institut Mittag-Leffler. Finansiär är Brummer & Partners. Kleindagarna hålls 8-10 januari, 10-11 juni samt 19-21 augusti 2016 och syftar till att skapa utbyte mellan matematiklärare i gymnasiet och högskolelärare och forskare i matematik. Tillsammans utvecklar de framtidens mattelektioner.

Taggar: