Legaltech-appen Kliently tar in fem miljoner i såddrunda

Report this content

Kliently, en app där användarna får snabb juridisk rådgivning, har tagit in fem miljoner i en såddrunda. Bland investerarna finns bland andra näringslivsprofilerna Elisabeth Thand Ringqvist och Jens Ingelstedt samt PR-konsulterna Fredrik Pallin och Karin Bäcklund.

Startupen Kliently, en legaltech-app som enkelt och kostnadseffektivt guidar människor i juridiska frågor som uppstår i vardagen, har stängt en såddrunda på fem miljoner och lanserar nu tjänsten brett.

– Kliently är ett snabbt och säkert sätt att få juridisk rådgivning var du vill och när det passar dig. Tanken är att enkelt och kostnadseffektivt guida människor i de juridiska frågor som uppstår i vardagen. Våra jurister talar idag svenska, engelska, arabiska och persiska, säger Nadja Hatem, vd och medgrundare av Kliently.

Kliently, som lanserades den 20 december, erbjuder privatpersoner en femton minuters onlinekonsultation med en jurist för 295 kronor. Appen redan från start finns på fyra olika språk; svenska, engelska, arabiska och persiska.

Klientlys grundare vill demokratisera juridiken

Under hösten 2021 lämnade de f.d advokaterna Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem Advokatsamfundet för att kunna starta appen Kliently. Grundarna har drivit byrå tillsammans sedan 2009 (advokatbyrå 2015-2021) och är fortfarande verksamma som jurister i den gemensamma byrån HS Legal.

– Vi bestämde oss för att ägna oss åt vår dröm, nämligen att demokratisera juridiska tjänster genom Kliently. Appen är vårt sätt, och den första i sitt slag, att accelerera tillgängliggörandet av juridiken för alla, oavsett ort, ekonomisk situation eller språkpreferens, säger Nadja Hatem.

Från start finns flera jurister kopplade till tjänsten med bred kompetens för att kunna svara på många olika frågor från användare.

För mer information, vänligen kontakta:

Nadja Hatem, 0736 26 48 43, nadja@kliently.se
Anuta Sjunghamn, anuta@kliently.se

Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021.

Läs mer på www.kliently.se

Taggar: