Ramadan - så här ser dina rättigheter på arbetsplatsen ut

Report this content

Den muslimska fastemånaden ramadan inleddes i år den 2 april. Under en månad får man som muslim nu varken äta, dricka, röka eller ha sex under den tid som solen är uppe. Så här ser rättigheterna kring utförandet av sin religion på arbetsplatsen ut.

Så här ser dina rättigheter ut på arbetsplatsen under ramadan

Ramadan firas över en miljard muslimer i världen – islam är den andra största världsreligionen och andelen muslimer i Sverige uppskattas till cirka 8 procent av befolkningen. För många är ramadan en djupt andlig tid av bön och reflektion.

– Just nu är det många muslimer som ringer in via vår app och frågar vad juridiken säger om rättigheter kring utförandet av sin religion på arbetsplatsen. Vi har ju i vår grundlag att man ska kunna utöva sin religion samtidigt som det finns arbetsrättsliga lagar. Grundregeln är att så länge en anställd kan sköta sina arbetsuppgifter så är arbetsgivaren skyldig att tillåta bön under arbetstid, säger Nadja Hatem, vd för Kliently.

Så länge en anställd kan sköta sina arbetsuppgifter så är arbetsgivaren skyldig att tillåta bön under arbetstid. Att kunna utöva sin religion är nämligen en grundläggande mänsklig rättighet även om arbetsgivarens arbetsledningsrätt ger arbetsgivaren en stor befogenhet att bestämma arbetstider och att leda och fördela arbetet. Man kan jämföra att be på arbetstid med att kollegor fikar, röker eller äter en frukt på arbetstid. Det är däremot viktigt att samma regler gäller för alla.

Lista - det här gäller:

• Var och en har rätt att utöva sin religionsfrihet
  • Arbetsgivaren har rätt att bestämma arbetstider/fördela arbete.
  • Bön och fasta får inte äventyra arbetet eller att arbetet inte genomförs.
  • Om fasta innebär fara i jobbet pga. trötthet, får fastan brytas enligt islam. Vid osäkerhet kring att bryta fasta kan detta diskuteras med de lärda (imamer).
  • I Sverige betyder inte ramadan ledighet. Önskar man ledighet ska detta begäras av arbetsgivaren.

Om ramadan

Ramadan och fastan varar 29-30 dagar beroende på månkalendern, den pågår från nymånad till nymåne. Den avslutas efter solnedgången måndag 2 maj 2022. Då börjar festen eid al-fitr.  Eftersom muslimernas kalender följer månåret förskjuts månaden ramadan med tolv dagar varje år. Det gör att man ibland kan uppleva ramadan på vintern, ibland på sommaren.

Nadja Hatem
vd och grundare
nadja@kliently.se
Kliently erbjuder juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag via digitala möten till låg kostnad och på flera olika språk. Kliently lanserades i december 2021. Läs mer på www.kliently.se