Klimat K7 - sju fläktar i en

– underlättar för grossisten, installatören och användaren

Den nya svensktillverkade fläkten, Klimat K7, från Klimatfabriken kan sammanfattas som miljövänlig, tyst, funktionsrik och energisnål. Med sju olika funktioner i en och samma fläkt kan K7 anpassas till bostadens olika ventilationsbehov. Samtidigt som fläkten vädrar bort lukt och fukt i badrum bildas ett undertryck som drar in friskluft via ventiler i bostaden. Klimat K7 kan även användas som värmeförflyttare. Klimat K7 drar endast 3 watt och ljudnivån är låga 17 dB. Till fläkten finns också anpassade ventilationstillbehör.

Med en enkelt justerbar multifunktionsväljare kan en och samma fläkt ställas om för sju olika funktioner och behov i huset. Funktionsval görs vid installation och allt som behövs är en liten skruvmejsel, som medföljer i förpackningen.

–     Vår nya fläkt, Klimat K7, underlättar för såväl vår slutkund som för elinstallatören och grossist, säger Hans Eliasson, försäljningschef på Klimatfabriken. Kunden har en modell att välja på, installatören har alltid rätt fläkt med sig till sin kund och för grossisten förenklar K7 både lagerhållning och marknadsföring.

Det här är något som Stefan Waltersson, installationsansvarig på Strängnäs Elmän håller med om:

–     Våra sju serviceelektriker hade tidigare problem med vilken fläktmodell som bäst passade olika ventilationsbehov. Med Klimatfabrikens nya K7 kan de vara säkra på att de alltid erbjuder rätt fläkt för rätt behov. Att den håller mycket hög kvalitet och har en snygg design gör inte saken sämre.

Klimat K7 – med självkalibrerande motor
K7 har givetvis de klassiska smarta helautomatiska funktionerna som krävs av en modern badrumsfläkt idag. Att samma fläkt enkelt kan växla mellan sju olika funktioner väcker desto mer uppmärksamhet hos företagets kunder.

–     Det är en helt ny typ av fläkt på marknaden och den har förenklat både för installatören med enkla installationsfunktioner och för husägaren med de smarta justeringsmöjligheterna, säger Håkan Friberg, teknisk chef på Klimatfabriken. K7 har också ett flertal unika funktioner, till exempel en självkalibrerande motor som känner av och kompenserar sitt varvtal om exempelvis vindmotståndet ökar i ventilationskanalen.

Den kan jämföras med en inbyggd farthållare som automatiskt säkerställer ett optimalt och konstant ventilationsflöde samt undviker eventuella kallras även när fläkten går på lågvarv.

Vädring på vintern - badrumsfläkt på sommaren
För exempelvis fritidshuset finns en smart vädringsfunktion. Om fläkten varit inaktiv mer än 24 timmar startar den automatiskt och vädrar effektivt ut huset två gånger per dygn.

Ett tydligt tecken på att en fläkt behövs är när du besöker ditt fritidshus på vintern och möts av en dålig instängd lukt, säger Hans Eliasson. Med badrumsfläkt K7 installerad i badrummet och vädringsläget aktivt slipper du dessa problem. Till sommaren, när fritidshuset används mer frekvent igen går fläkten som en traditionell badrumsfläkt med närvarosensor och fuktautomatik.

Spar energi - ta hand om överskottsvärmen från din braskamin
Klimat K7 är också en energisparande värmeförflyttare. Tack vare en inbyggd termostat, kan K7 flytta överskottsvärmen från t.ex. en braskamin till ett angränsande rum.

Klimat K7 värnar om miljön
Nya fläkten, Klimat K7, är tillverkad i återvinningsbar PP plast och förpackningen fläkten levereras i är helt i papp, utan olika typer av plastfönster och hänganordningar i plast. Även displayer som erbjuds för återförsäljarna är tillverkade i papp. Företagets underleverantörer skall också, i görligaste mån, vara miljöcertifierade och ha korta transportvägar till vår fabrik.

Länkar:

Om klimatfabriken
Klimat K7
Filmen om de sju funktionerna

Fakta om Klimatfabrikens K7
Inställningar för kontinuerlig grundventilation            3 stycken

Inställningar för tillfälliga ventilationsbehov               3 stycken
Inställning för värmeförflyttning                                 1 stycken
Kapacitet                                                                   110 m3/h (30 l/s)
Max tryck                                                                   48 Pa
Energiförbrukning                                                      max 3 watt
Ljudnivå                                                                     17 dB
Inbyggd närvarosensor                                              ja
Inbyggd ljussensor                                                     ja
Inbyggd fuktsenor                                                      ja
Inbyggd termostat                                                      ja
Garanti                                                                       5 år
Uppskattat marknadspris, cirka                                 1 890 kronor inkl. moms

För installatören
ESD-skyddat kretskort                                               ja
Skruvplint särskilt från kretskort                                 ja
Kapsling/isolation                                                       IP44, klass II

För mer information, kontakta:
Nordiska Klimatfabriken AB
Fogdö Solö, 645 92 Strängnäs

Hans Eliasson, försäljningschef

E-post: hans.eliasson@klimatfabriken.se

Hemsida: www.klimatfabriken.se

Om klimatfabriken

Klimatfabriken är ett nystartat svenskt produktionsbolag beläget i Solö strax utanför Strängnäs. Vi bedriver utveckling, tillverkning och försäljning av kvalitetsprodukter avsedda att främja och förbättra inomhusklimatet vad gäller ventilation, värme och energibesparing.
Vi som arbetar i bolaget har lång erfarenhet i branschen och våra ägare, bl.a. Sörmlandsfonden har starka ekonomiska muskler att följa med oss i vår expansion.

Våra kunder finns bland El och VVS grossister, installatörer, byggmarknader och detaljister i samtliga länder i Norden. Vi kommer framöver att växa vårt produktsortiment med värme och energibesparande produkter med tilltalande skandinavisk design.

Taggar:

Citat

Vår nya fläkt, Klimat K7, underlättar för såväl vår slutkund som för elinstallatören och grossist. Kunden har en modell att välja på, installatören har alltid rätt fläkt med sig till sin kund och för grossisten förenklar K7 både lagerhållning och marknadsföring.
Hans Eliasson, försäljningschef på Klimatfabriken
Stefan Waltersson, installationsansvarig på Strängnäs Elmän