Klimatklubben lanserar vårkollektion – 10 medborgarförslag redo att kopieras

Report this content

Kommunal matbank för att minska matsvinnet, bilfritt intill skolor för att underlätta barns cykling eller varför inte en cirkulär galleria? Eller en återbruksbuss som cirkulerar både kommun och material? Eller en remake-studio för att uppmuntra återbruk och reparation?
Klimatklubben lanserar en vårkollektion med 10 skarpa medborgarförslag som sätter fart på omställningen. Förslagen är fria att kopiera av vem som helst, och kan på det sättet skickas in av medborgare i alla svenska kommuner som ger möjlighet till det.

Bakom kollektionen står hållbarhetsprofiler som stjärnkocken Paul Svensson, omställningsivraren Isabelle McAllister, modeexperten Nina Campioni, entreprenören Sara Wimmercranz, Renoveringsraseriets Gustav Bergström, hållbarhetsinfluencern Sara Olsson, aktivisten Gurgîn Bakircioglu, författaren Frida Berry Eklund, cykelinfluerarna Sophia Schyman och Annika Sundin och Klimatklubbens medgrundare Emma Sundh

– Klimatklubben vill främja engagemang och sänka trösklarna för att påverka, därför lanserar vi nu en kollektion med medborgarförslag – redo att kopieras, säger Maria Soxbo, medgrundare av Klimatklubben.

Klimatklubbens syfte är att göra det enkelt att engagera sig och påverka! Och nu kan de flesta svenskar göra just det med ett enkelt copy/paste.
– Vi inte bara sänker trösklarna, vi filar ner dem! Många vill påverka, men vet inte var de ska börja. Eftersom tiden är knapp för att sänka utsläppen så effektiviserar vi processen. Här har vi låtit vassa hållbarhetsprofiler ta fram förslag på satsningar de tycker behövs. Förslagen kan du kopiera rakt av – eller förändra eller förfina – och skriva ditt namn under. Det säger ju sig självt att det går snabbare än att var och en sitter på sin kammare, researchar fakta och fnular på lösningar, säger Maria Soxbo.

Klimatklubben.se finns nu 10 skarpa, färdigskrivna medborgarförslag kring:

• Kommunal remakestudio som gör det enklare för medborgare att laga kläder, möbler och prylar, samt uppmuntrar och inspirerar till återbruk.
  • Kommunal matbank som syftar till att minska matsvinnet.
  • Satsningar på att underlätta barns cykling: Trygga, breda cykelvägar avskilda från bilar vid nya och befintliga skolor, mål för och uppföljning av luftkvaliteten vid skolor och förskolor, bilförbud i anslutning till skolor, placering av parkeringsplatser – på avstånd från skolor och förskolor.
  • Cirkulär galleria för att underlätta cirkulär konsumtion och gynna omställning av näringslivet.
  • Kommunal återbruksbuss som hämtar upp och säljer möbler och material.
  • Klimatsatsningar i skolan – gröna och klimatanpassade skolgårdar och konkret klimatarbete i verksamhet och undervisning.
  • Växtbaserat i offentlig sektor.
  • Höjda avgifterna på ÅVC för att minska avfallet.
  • Klimatet i fokus i kommunala upphandlingar.
  • Återbruksscanning på ÅVC för att främja återbruk.

Medborgarförslagen har tagits fram med syfte att kopieras, förbättras och eventuellt anpassas efter lokala förutsättningar, och därefter läggas som e-förslag, medborgarförslag eller mejlas direkt till kommunen. Alla kommuner har olika sätt för medborgarna att tycka till, men tanken är att texterna kan användas som mall i samtliga 290 kommuner .
– En kollektion har aldrig varit mer rätt i tiden, och passar för de flesta tillfällen. Silhuetten är medveten, med voluminöst framtidshopp, säger Emma Sundh.

Du hittar medborgarförslagen på Klimatklubben.se!

KONTAKTPERSONER

Emma Sundh, medgrundare Klimatklubben
070–090 15 77, emma@klimatklubben.se

Maria Soxbo, medgrundare Klimatklubben
070–759 42 35, maria@klimatklubben.se

KORT OM KLIMATKLUBBEN
Klimatklubben är en partipolitisk och religiöst obunden ideell förening som arbetar för att klimatfrågan ska lyftas högst upp på agendan hos såväl företag, politiker och lagstiftare som hos enskilda individer. Klimatklubben startades den 8 oktober 2018, samma kväll som IPCC släppte sin uppmärksammade klimatrapport, av hållbarhetsprofilerna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Leymann. Nominerad till WWF:s ärofyllda pris “Årets miljöhjälte 2021”.