Delårsrapport 4, oktober – december 2022

Delårsrapport 4, oktober – december 2022

Fjärde kvartalet 1 oktober – 31 december 2022

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 8 121 TSEK (7 431 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 6 214 TSEK (-5 545 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -6 530 TSEK (-5 581 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till - 0,42 kr (-0,36)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Helåret 1 januari – 31 december 2022

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 21 664 TSEK (17 282 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -27 885 TSEK (- 22 745 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -28 543 TSEK (-22 919 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -1,84 kr (-1,48)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -20 120 (– 17 922 TSEK)
  • Antal aktier per 31:e december 2022 uppgick till 15 508 084 (13 400 000)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under året

• Den 14 januari vinner Klimator en affär inom smart vinterväghållning i Danmark, med ett ordervärde på 360 TSEK.

• I februari vinner Klimator ytterligare en affär inom smart vinterväghållning i Danmark på 500 TSEK.

• Ny patentansökan inlämnad i mars till PRV (Patent och Registreringsverket) för väglagsdetektion med LiDAR.

• Klimator presenterar sin teknik Örnsköldsviks flygplats som kan understödja arbetet på, och möjliggöra utökningen av, autonoma flygplatser runtom i landet.

• Klimator ingår samarbete med Scania för autonom körning. Värdet uppgår till 7 MSEK över fyra år.
  • I april tillförs Klimator 5,1 MSEK genom utnyttjande av teckningsoptioner.
  • I april publicerar bolaget sin årsredovisning för räkenskapsåret 2021.
  • I april meddelar bolaget att ett samarbete inletts med Drive Sweden kring ett hållbart och automatiserat transportsystem.
  • Ett av bolagets patent för tidigare teknik har upphävts i Europa i april.
  • I april publicerar bolaget sin delårsrapport för första kvartalet 2022.
  • I april förlänger Klimator ett kontrakt gällande tjänsten Road Condition Data (RCD) med en ledande europeisk underleverantör till bilindustrin.
  • Bolaget håller sin årsstämma den 13:e maj.
  • I juni tecknar Klimator och Carmenta Automotive ett partnerskap inom säkra och effektiva uppkopplade fordon och skalbar autonom körning.
  • I juli föreslår styrelsen en riktade nyemissioner av aktier och konvertibla skuldebrev om 14,8 MSEK i syfte att finansiera fortsatt internationell expansion samt kallar till extra stämma för att godkänna föreslagen riktad nyemissionen. Stämman godkände styrelsens förslag.

• I juli avslutar bolagets CTO sin anställning och i augusti meddelar bolaget att en ersättare har utsetts.

• I juli tecknar Klimator ett fyraårigt avtal med Terranor värt 800 TSEK avseende smart vinterväghållning.

• I juli meddelar Klimator att bolaget har godkänts för notering på Nasdaq First North Growth Market, där handel inleds den 1 augusti.

• I augusti har Klimator inlett partnerskap med Royal Haskoning DHV konsortie och tecknat ramavtal med Nederländernas nationella dataportal för vägtrafik (Nationaal Dataportaal Wegverkeer).

• Klimator tecknar partneravtal med Rennicks Group för att erbjuda IoT-väderstationer för vägar på den brittiska marknaden.

• I september ingår Klimator ett samarbete med Trafikverket och Luleå tekniska universitet för att kunna modellera vägfriktion vintertid på vägar med flera körfält. Projektet har ett ordervärde på 1,29 MSEK som löper under två och ett halvt år.
  • I september ingår Klimator ett partnerskap med ZF för att stödja innovationsprojektet InFusion, där Klimator kommer bistå med prediktiva och detektiva lösningar, som ZF kommer att kombinera med ytterligare informationskällor från fordonet. Ordervärdet är konfidentiellt.
  • I september inleder Klimator ett samarbete med ytterligare en kommun inom smart vinterunderhåll i Danmark och befäster sin ledande position på den nordeuropeiska marknaden. Det totala ordervärdet första året uppgår till drygt 500 TSEK med efterföljande årliga intäkter om ca 200 TSEK.

• I oktober förlänger Klimator befintligt avtal och utökar affärerna inom vinterväghållning i Finland tillsammans med sin partner Autori till ett ordervärde om 700 TSEK för kommande vinter.

• I oktober tecknar Klimator och Peab ett nytt 3-årigt avtal kring högupplösta väglagsprognoser för effektiv drift av vintervägar i Sverige till ett beräknat årligt affärsvärde om ca 900 TSEK.

• I oktober ingår Klimator avtal med Mesta A/S som blir första pilotkunden inom vinterunderhåll i Europa att implementera Klimators produkt AHEAD. Ordern är initialt värd 1,5 MSEK och sträcker sig över tre år.

• I november meddelar bolaget att Mesta fortsätter sin digitaliseringsresa och blir först i Norge att investera i Klimators IoT baserade väderstationer. Klimator får en order på cirka 600 TSEK.

• Den 25:e november meddelar bolaget att en företrädesemission på 25 MSEK kommer genomföras (se pressmeddelande om detaljerad information).

• Den 5 december 2022, inleds teckningsperioden i Klimators företrädesemission och den 20 december meddelar bolaget att det tillförs 20 MSEK före kostnader.

• I december meddelas att Klimator är en del av projektet "Färdplan" för autonom mobilitet.

• I december meddelas att Klimator och teknikkonsulten Afry inleder samarbete kring hala vintervägar.

• I december meddelas att Klimator har kontrakterat sin första kund i Storbritannien genom sin partner Rennicks. Projektet kommer att installera ett antal IoT-vägväderstationer till en lokal myndighet.

• I december ingår Klimator ett fyraårigt avtal med Mesta A/S i Norge kring högupplösta väglagsprognoser. Ordern är initialt värd 5 MSEK men fler tjänster och produkter kan adderas till under avtalsperioden.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I januari blir Klimator en av åtta deltagare i MobilityXlab Batch 10. Programmet innebär att Klimator kommer arbeta med att skapa framtidens mobilitetslösningar med Mobilityxlabs branschpartners CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.

• I januari får Klimator en order avseende sensorteknologin AHEAD från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordern kommer från en befintlig kund som nu vill fortsätta samarbetet med Klimator efter ett framgångsrikt utvärderingsprojekt. Syftet med kontraktet är att integrera teknologin i fordonstillverkarens utvecklingsfordon för rörelsekontroll och förarstödsfunktioner. Ordervärdet uppgår till motsvarande cirka 800 TSEK.

VD har ordet

När vi summerar 2022 så är det inte utan en viss stolthet. Vi levererar en stabil tillväxt samtidigt som vi befäster vi vår position som marknadsledare i Europa inom smart vinterväghållning och erhåller strategiska Proof-of-Concept projekt med ledande aktörer inom fordonsindustri.

Finansiellt så levererar vi en intäktsökning om drygt 25% och en ungefär lika stor ökning av våra återkommande intäkter. Nyckeln till den stabila tillväxten och ökningen av återkommande intäkter ligger framför allt i de långa och goda relationer vi har med våra kunder inom vinterväghållning. Givet marknadsläget med en rådande osäkerhet i ekonomin, så går vi in i 2023 med en hälsosam försiktighet vad gäller vår kostnadsstruktur och fortsatta tillväxt. Vi gör det genom att noggrant följa konjunkturläget och kontinuerligt se över kostnadssidan på bolaget.

Vi har under 2022 genomfört två emissioner om totalt ca 35 mkr och samtidigt bytt marknadsplats till på Nasdaq First North Growth Market för att bredda ägandet.

Inom vårt affärsområde Winter Maintenance så är vår ”customer retention” nästintill 100% och under året har vi utökat omfattningen i vårt engagemang och även tecknat längre avtal med våra nyckelkunder. Vi befäster därmed vår position som marknadsledare i Europa inom smart vinterväghållning samtidigt som vi driver digitaliseringen inom branschen. Senaste beviset på detta är avtalet vi under hösten tecknade med Mesta A/S i Norge som blir vår första pilotkunden inom vinterunderhåll i Europa genom att implementera dynamisk optimering av vinteråtgärder med vår AHEAD-teknologi. Vidare så levererar vi på vår partnerstrategi och har under året sett en utökning av den affären vad gäller nya partners och andelen intäkter som genereras via partners. Tillväxt genom partners sker i två dimensioner; dels genom nya partners på nya marknader och dels genom fler partners på befintliga marknader.

Inom Automotive har vi under 2022 skördat framgångar med dels nya Proof-of-Concepts och dels förlängda Proof-of-Concepts med ledande fordonstillverkare och underleverantörer inom fordonsindustrin. Kännedom och kunskap om Klimator och vårt erbjudande ökar också konstant. Det senaste beviset på detta var när Klimator i början av detta år blev en av åtta deltagare (ett av tre svenska bolag) i MobilityXlab Batch 10. Programmet innebär att Klimator kommer arbeta med att skapa framtidens mobilitetslösningar med MobilityXlabs branschpartners CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.

En intressant utveckling vi sett under 2022, beträffande kopplingen mellan våra affärsområden Winter Maintenance och Automotive, är de synergier och den skalbarhet vi har mellan våra ”predictive” och ”detective” teknologier i vår produktportfölj. Senast exemplet är avtalet med Mesta A/S där vi genom vår AHEAD-lösning, som primärt utvecklats gentemot fordonsindustrin, kommer att använda teknologin för dynamisk vinterväghållning. Ytterligare ett exempel är flygplatsprojektet vi bedriver som ett innovationsprojekt tillsammans med med Örnsköldsviks Airport och i samarbete med bl a Saab, Combitech, Luleå Tekniska Universitet och RISE, där AHEAD-teknoplogin används för att detaljerat kartlägga landningsbanan för autonom friktionsmätning och övervakning på flygplatser.

För 2023 ser vi ett fortsatt starkt behov och efterfrågan av digitalisering och effektivisering inom vinterväghållning, samtidigt som vi inom fordonsindustrin ser nya regleringar och införande av säkerhetsstandards kopplat till risken för halka på våra vägar. Regleringar som redan under 2022 börjat införas. För bägge dessa trender så är Klimator väl positionerade för att såväl driva på, som att bidra till denna positiva samhällsutveckling.

Ser med förhoppning fram emot ett år där vi går ifrån en geopolitisk osäkerhet till en stabilare omvärld, dels ur ett ekonomiskt perspektiv, men framför allt ur ett medmänskligt perspektiv, där fredliga och humanitära lösningar får råda.

Patrik Simson
VD för Klimator  AB

Historik

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.

Verksamhetsområden

Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:

• Business Area Winter Maintenance
  • Business Area Automotive

Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.

Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.

Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.

I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:

• förbättrad förarinformation
  • förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
  • en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)

Produktportfölj

Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).

Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.

AHEAD är en sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.

Uppkopplade sensorer - Klimator erbjuder ett brett utbud av uppkopplade sensorer som bland annat mäter grundvattennivåer, vattennivåer i sjöar och vattenreservoarer, breddavlopp i brunnar, väderstationer för vinterväg, jordfuktighet och personflöden. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av olika tjänster som att konfigurera larm, analysera data, skapa rapporter baserade på Power BI eller hämta data via API till kundens eget interna system. Klimators IoT-lösningar kräver ingen anslutning till elnät eller internet, utan drivs med batterier och kopplas upp via nätverk som till exempel NBIOT och Sigfox.

Finansiell översikt

Koncernredovisning

Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).

Intäkter

Omsättning

Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer.

Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD.

För fjärde kvartalet 2022 uppgår nettoomsättningen till 7 551 TSEK vilket är en ökning med 5% jämfört med föregående år (7 216 TSEK).

Bolagets intäkter från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår, periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.

Aktiverat arbete för egen räkning

Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.

Under fjärde kvartalet 2022 har bolaget aktiverat 48 TSEK i utvecklingsutgifter

Bolaget har en väsentlig kostnad för användning av servrar samt datatrafik. Under början av 2023 inleds ett utvecklingsarbete för att effektivisera detta, i syfte att minska bolagets löpande kostnader.

Övriga rörelseintäkter

Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.

För fjärde kvartalet 2022 uppgår övriga rörelseintäkter till 522 TSEK jämfört med 215 TSEK samma period föregående år.

Kostnader

Direkta kostnader

Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.

Under fjärde kvartalet 2022 uppgår direkta kostnader till 2 712 TSEK (2 641 TSEK)

Övriga externa kostnader

I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.

Under fjärde kvartalet 2022 uppgår övriga externa kostnader till 3 585 TSEK, vilket är en ökning med 54% jämfört med föregående år (2 326 TSEK). Ökning är främst hänförlig till fler marknadsaktiviteter såsom mässor, kundaktiviteter och vidareutveckling av bolagets digitala marknadsföring.

Personalkostnader

Bolagets organisation omfattar vid fjärde kvartalets utgång totalt 30 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.

För fjärde kvartalet 2022 uppgår personalkostnaderna till 7 793 TSEK, vilket är i linje med samma period föregående år.

Avskrivningar

Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.

För fjärde kvartalet 2022 uppgick bolagets avskrivningar till 245 TSEK (456 TSEK).

Övriga kommentarer

Immateriella anläggningstillgångar

Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid fjärde kvartalets utgång till 2 303 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 992 TSEK, patent med 440 TSEK och goodwill med 871 TSEK.

Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.

Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.

Likvida medel

Bolaget hade vid fjärde kvartalets utgång likvida medel om 22 630 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 3 000 TSEK.

Kassaflöde

Kassaflödet för den löpande verksamheten under året uppgick till -20 120 TSEK (-17 922 TSEK).

Räntebärande långfristiga skulder

Bolaget har en skuld på 1 563 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 938 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.

Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit om 3 000 TSEK hos Nordea, med en kontraktsränta om 1,5 procent och en dispositionsränta på utnyttjad del om 2,95 procent.

Räntebärande kortfristiga skulder

Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 625 TSEK.

I juli 2022 månad genomfördes en nyemission av konvertibla skuldebrev till ett nominellt värde av 9 111 TSEK med en årsränta på 12%.

I samband med bolagets företrädesemission i december 2022 konverterades skuldebrev till ett värde av 2 753 TSEK och skulden uppgår därmed till 6 357 TSEK vid utgången av året.

Eget kapital

Koncernens eget kapital uppgick per 31 december 2022 till totalt 10 423 TSEK.  Moderbolagets eget kapital uppgick till 13 285 TSEK per 31 december.

Soliditet

Koncernens soliditet uppgick till 28 procent vid fjärde kvartalets utgång.

Aktiebaserade incitamentsprogram

Bolagsstämman beslutade den 19 februari 2020 om att utge teckningsoptioner som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 499 995 under 2023.

Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett ytterligare incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024.

Konvertibla skuldebrev och nyemission

I juli månad genomfördes en nyemission av 1 261 822 aktier samt konvertibla skuldebrev till ett nominellt värde av 9 111 TSEK.

I december månad genomförde bolaget en företrädesemission på 10 416 667 aktier. Aktierna registrerades på Bolagsverket i januari 2023.

Antal aktier i bolaget

Antalet utestående aktier i Klimator var 15 508 084 vid fjärde kvartalets utgång 2022. Antal aktier var 13 400 000 vid utgången av fjärde kvartalet 2021.

Efter registreringen av aktierna från företrädesemissionen i januari 2023, uppgår antal aktier i bolaget till 25 924 751.

Under perioden kvartal 1-4 2021 uppgick genomsnittligt antal aktier till 12 950 000 aktier. Under kvartal 4, 2021 uppgick dessa till 13 400 000 aktier.

Genomsnittligt antal aktier under perioden kvartal 1-4 2022 uppgick till 14 454 042 aktier. Under kvartal 4, 2022 uppgick dessa till 15 508 084 aktier.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för det fjärde kvartalet uppgår till -0,46 SEK (-0,36).

Översiktlig granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning görs för 2022.

Datum för årsredovisning 2022 och bolagsstämma 2023.

Årsredovisningen publiceras den 24:e april och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida.

Bolagsstämman hålls den 24:e maj kl. 13:00 på bolagets huvudkontor.

Nästa rapport

Nästa rapport är bolagets delårsrapport 1, 2022, som kommer offentliggöras den 31 maj 2023.