Klimator AB (publ) Delårsrapport 2, april – juni 2023

Andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2023

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 5 331 TSEK (3 931 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till - 6 057 TSEK (-8 510 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -6 273 TSEK (-8 524 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till - 0,22 kr (-0,60 kr)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Halvåret 1 januari – 30 juni 2023

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 12 851 TSEK (9 525 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -11 624 TSEK (-14 562 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -12 099 TSEK (-14 656)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,42 kr (-1,02 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -13 485 TSEK (-10 251 TSEK)
  • Antal aktier per 30:e juni 2023 uppgick till 28 824 751 (14 246 262)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under januari till juni

• I januari blir Klimator en av åtta deltagare i MobilityXlab Batch 10. Programmet innebär att Klimator kommer arbeta med att skapa framtidens mobilitetslösningar tillsammans med MobilityXlabs branschpartners CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.

• I januari får Klimator en order avseende sensorteknologin AHEAD från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordern kommer från en befintlig kund som nu vill fortsätta samarbetet med Klimator efter ett framgångsrikt utvärderingsprojekt. Syftet med kontraktet är att integrera teknologin i fordonstillverkarens utvecklingsfordon för rörelsekontroll och förarstödsfunktioner. Ordervärdet uppgår till motsvarande cirka 800 TSEK.

• I mars genomförde bolaget en riktad nyemission om 5 800 TSEK till en ny strategisk investerare.

• I april lanserar Klimator en kamerafunktion på sina vägväderstationer. Produkten har tagits fram på företagets utvecklingsavdelning i Odense, Danmark där man har sina främsta experter på IoT-lösningar.

• I april tecknar Kelių Priežiūra och Klimator ett partnerskapsavtal för koncept för dynamiskt vintervägsunderhåll mot de baltiska länderna. Avtalet omfattar tjänster och produkter från Klimators produktportfölj såsom Road Status Information (RSI) i kombination med den IoT-baserade vägväderstationen.

• I april tecknar Klimator avtal med ytterligare en kommun i Danmark om smart vintervägunderhåll. Det totala ordervärdet för en treårsperiod är ca. 850 TSEK.

• I april presenteras Mitsubishi Electric Automotive America (MEAA) sitt flaggskepps- och demonstrationsfordon för 2023, som inkluderar de senaste tekniska trenderna. En av dessa är Klimators lösningar för prediktiv och detektiv information om väderförhållanden på vägarna.

• I maj har Klimator tecknat ett kontrakt med en av de största kommunerna i Danmark för en komplett uppsättning vägväderstationer och övervakningsprogramvara för att fatta utryckningsbeslut på väg- och cykelbanor. Det totala ordervärdet för det första året är ca. 600 TSEK.

• I maj beslutade styrelsen om ett program för kostnadsreduceringar på 8-9 MSEK på årsbasis, detta för att marknaden inom sektorn "Automotive" inte utvecklas i den takt som vi förväntat. Bolaget bedömer att "Automotive" fortsatt kommer vara en viktig marknad för Klimator AB men att intäkter från denna marknad kommer genereras längre fram. Styrelsen beslutade även om ett byte av VD och Emil Danielsson, tidigare ansvarig för affärsområdet vinterväghållning, tillsattes som VD.

• I maj tecknar Klimator ett femårigt avtal med en av Norges ledande entreprenörer inom vinterindustrin. Affären är initialt värd 1,1 MSEK och omfattar leverans av Klimators beslutstöd Road Status Information (RSI) samt Nordens ledande IoT-baserade vägväderstation.

Inget att rapportera efter periodens utgång.

VD har ordet

Marknadstillväxt med fler kunder och affärer, introduktion av nya produkter för vinterväghållning och lansering av ett kostnadsbesparingsprogram. Det är huvudrubrikerna för kvartalsrapport två.

Klimator stärker sin marknadsledande position i Norge, Danmark och Sverige genom nya ingångna affärsavtal. Bland nya affärer märks partneraffär genomförd av Zeekit till Veidekke som är Norges näst största vinterväghållare, Malmö Stad och en av Danmarks största kommuner med speciellt fokus på cykelbanor. Klimator vinner också sina första affärer i Storbritannien inom vinterunderhåll med leverans av IoT väderstationer.

Även om Klimator just nu är inne i en omställning med fokus på lönsamhet står våra erbjudanden sig starka. Inom affärsområdet Winter maintenance påverkas affären av ett högt inflationstryck med ökade kostnader för både salt, diesel och personal vilket gör att både privata och offentliga aktörer kraftfullt behöver effektivisera och genomföra kostnadsbesparingar inom sina respektive verksamheter. De som inte påbörjat sin digitaliseringsresa med hög grad av automatisering kommer inom några år att tvingas in i nya lösningar. Här har Klimator ett tydligt och bevisat erbjudande där våra starkaste marknader i Norge, Sverige och Danmark visar vägen med nya standarder för framtidens vinterunderhåll av vägar.

Det är också glädjande att se utvecklingen inom affärsområdet Automotive där främst Mitsubishi Electric Automotive Americas visar hur framtidens säkerhetssystem för väghalka kommer att se ut och fungera. Här är högupplösta väglagsprognoser en central funktion i kombination med bilens egna sensor- och uppmätta data. Förarstöd med hög grad av automatisering för att undvika halkolyckor blir en alltmer prioriterad fråga för bilindustrin och för de ledande organen kring Clepa och EuroNcap. Här har Klimators lösning med Road Condition Data, RCD en tydlig position och marknadsdialogerna fördjupas kontinuerligt med fordonsindustrin.

Utöver vår ständiga utveckling och förbättring av programvara, klimat- och prognosmodeller har vi under Q2 lanserat en rad nya produkter. Främst inom affärsområdet winter maintenance där behoven av ny funktionalitet för automatisering växer. Utveckling av vår IoT baserade teknologi för Klimators Vägväderstation med funktionalitet som väglagskamera, mäta resterande saltmängd på vägen samt trafikmängd. Alla funktioner har hög relevans för en än mer högupplöst prognos, och som stöd för den enskilde beslutsfattaren.

Styrelsen för Klimator fattade i maj beslut om att genomföra ett kostnads- och effektivitetsprogram som en konsekvens av en svagare utveckling än förväntat inom affärsområdet Automotive. Under senare delen av Q2 har ledningen analyserat och agerat med en anpassning av antalet anställda och genomlysning och genomförande av minskning av kostnader hänförliga till bolagets verksamheter i Sverige och Danmark.

Som nytillträdd VD är jag mycket stolt och hedrad över uppdraget att leda Klimator in i nästa fas. Klimators viktigaste kärnvärde är tillsammans. För mig betyder det att vara lyhörd och nyfiken på våra kunders nuvarande utmaningar och behov och hur vår innovativa kultur hittar nya robusta vägar att utveckla både vinterunderhåll och fordonsindustri.

Avslutningsvis kan jag konstatera att Klimator ökar sina intäkter väsentligt i andra kvartalet 2023, jämfört 2022 och samtidigt minskar bolaget sina kostnader. Detta är en trend som jag ser kommer att fortsätta under kommande kvartal.

Emil Danielsson

VD Klimator AB (publ)

Historik

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.

Verksamhetsområden

Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:

• Business Area Winter Maintenance
  • Business Area Automotive

Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.

Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.

Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.

I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:

• förbättrad förarinformation
  • förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
  • en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)

Produktportfölj

Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).

Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.

AHEAD är en sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.

IoT-baserade vägväderstationer

Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Denna data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från Klimators Road Status InformationI plattformen (RSI). Data kommer i form av ett API och kan därmed integreras i andra system för väder- och vägväderövervakning eller prognoser vid behov.

Finansiell översikt

Koncernredovisning

Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).

Intäkter

Omsättning

Bolagets totala omsättning ökar med 36 % till 5 331 TSEK för andra kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022 (3 931 TSEK).

Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer.

Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD.

För andra kvartalet 2023 uppgår nettoomsättningen till 4 693 TSEK vilket är en ökning med 24% jämfört med föregående år (3 789 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till att bolaget har ökat sina återkommande intäkter (ARR) jämfört 2022.

Bolagets omsättning från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår, periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.

Aktiverat arbete för egen räkning

Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.

Bolaget har en väsentlig kostnad för användning av servrar samt datatrafik. Under början av 2023 inleddes ett utvecklingsarbete för att effektivisera detta, i syfte att minska bolagets löpande kostnader.

Under andra kvartalet 2023, har bolaget aktiverat 233 TSEK i utvecklingsutgifter för ovanstående projekt.

Övriga rörelseintäkter

Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.

För andra kvartalet 2023 uppgår övriga rörelseintäkter till 405 TSEK jämfört med 142 TSEK samma period föregående år, vilket är en ökning med 185 %. Ökningen är huvudsakligen hänförlig till samarbetet med Scania, avseende autonoma (självkörande) fordon.

Kostnader

Direkta kostnader

Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.

Under andra kvartalet 2023 uppgår direkta kostnader till 1 645 TSEK (1 299 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till initiala hårdvarukostnader som uppstår vid försäljning ökad datatrafik givet större kundbas.

Övriga externa kostnader

I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.

Under andra kvartalet 2023 uppgår övriga externa kostnader till 2 260 TSEK, vilket är en minskning med 21 % jämfört med föregående år (2 884 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till att bolaget numera anlitar konsulter i allt mindre utsträckning.

Personalkostnader

Bolagets organisation omfattar vid andra kvartalets utgång totalt 27 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.

För andra kvartalet 2023 uppgår personalkostnaderna till 7 280 TSEK (7 992 TSEK), vilket är något lägre än samma period föregående år beroende på färre anställda sedan maj 2023.

Avskrivningar

Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.

För andra kvartalet 2023 uppgick bolagets avskrivningar till 203 TSEK (266 TSEK).

Övriga kommentarer

Immateriella anläggningstillgångar

Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid andra kvartalets utgång till 2 408 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 1 270 TSEK, patent med 450 TSEK och goodwill med 688 TSEK.

Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.

Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.

Likvida medel

Bolaget hade vid andra kvartalets utgång likvida medel om 6 876 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 3 000 TSEK.

Kassaflöde

Kassaflödet för den löpande verksamheten för första halvåret uppgick till -13 485 TSEK  (-10 251 TSEK).

Räntebärande långfristiga skulder

Bolaget har en skuld på 1 249 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 937 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.

Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit om 3 000 TSEK hos Nordea, med en kontraktsränta om 1,5 procent och en dispositionsränta på utnyttjad del om 2,95 procent.

Räntebärande kortfristiga skulder

Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 312 TSEK.

I juli 2022 månad genomfördes en nyemission av konvertibla skuldebrev till ett nominellt värde av 9 111 TSEK med en årsränta på 12%. I samband med bolagets företrädesemission i december 2022 konverterades skuldebrev till ett värde av 2 753 TSEK och skulden uppgick därmed till 6 357 TSEK. Återstående skuld, inklusive upplupen ränta, återbetalades i juni 2023.

Eget kapital

Koncernens eget kapital uppgick per 30 juni 2023 till totalt 3 435 TSEK.  Moderbolagets eget kapital uppgick till 7 475 TSEK per 30 juni.

Soliditet

Koncernens soliditet uppgick till 22 procent vid andra kvartalets utgång.

Aktiebaserade incitamentsprogram

Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024

Konvertibla skuldebrev och nyemission

Inga händelser under perioden utöver återbetalning av konvertibla skuldebrev.

Antal aktier i bolaget

Antalet utestående aktier i Klimator var 28 824 751 vid andra kvartalets utgång 2023. Antal aktier var 14 246 262 vid utgången av andra kvartalet 2022.

Genomsnittligt antal aktier under andra kvartalet uppgick till 28 824 751 aktier. Under andra kvartalet 2022 uppgick dessa till 14 246 262 000 aktier.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för det andra kvartalet uppgår till -0,22 SEK (-1,02).

Översiktlig granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapport

Nästa rapport är bolagets delårsrapport 3, 2023, som kommer offentliggöras den 30 november 2023.

För ytterligare information:

Emil Danielsson
VD, Klimator AB
E-post: emil.danielsson@klimator.se

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.