Klimator AB (publ) Delårsrapport 3 juli – september 2021

Tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2021

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 2 025 TSEK (2 633 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 693 TSEK (-1 681 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -7 722 TSEK (-1 717 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,58 kr (-0,13 kr)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Nio månader 1 januari – 30 september 2021

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 9 851 TSEK (7 310 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -17 200 TSEK (- 4 881 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -17 338 TSEK (-4 870 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -1,29 kr (-0,36 kr)
  • Antal aktier per 30 september 2021 uppgick till 13 400 000 (10 000 000)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under januari till september

• Styrelsen i Klimator AB beslutade den 16 februari 2021 att föreslå en riktad nyemission av aktier om 18,9 MSEK, villkorad av beslut från extra bolagsstämma.
  • Den 12 mars 2021 hölls extra bolagsstämma i Klimator där beslut fattades om att godkänna styrelsens förslag till riktad nyemission av aktier.
  • Den 16 april meddelade bolaget att Bolagsverket registrerat den riktade nyemissionen. Antalet aktier i bolaget uppgår efter registreringen till totalt 13 400 000. Aktiekapitalet uppgår till 670 000 SEK.
  • Den 19 maj meddelar bolaget att Patrik Simson har rekryterats som extern VD för Klimator AB.
  • Den 28 juni meddelar bolaget att en förlikning med tidigare samarbetspartner genomförts.
  • Den 9 augusti erhåller bolaget en order från en större underleverantör till fordonsindustrin på 50 000 Euro.
  • Den 10 augusti meddelas att Klimator har ingått ett partnerskap med Autori, en ledande aktör inom digitala tjänster för vägunderhåll i Finland.
  • Den 6 september meddelar bolaget att John Finér har rekryterats som CTO.
  • Den 15 september får Klimator ett utvecklingskontrakt inom autonom friktionsmätning på flygplatser från Vinnova värt 900 KSEK under två år.
  • Den 24 september meddelade bolaget ett samarbete med Aiden Automotive Technology. Samarbetet ger Klimator tillgång till fordonsdata från uppkopplade bilar som gör det möjligt att validera och förbättra Klimators tjänst Road Condition Data.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 6 oktober meddelar bolaget att man via sin partner Autori i Finland vunnit ett pilotprojekt för digital vinterväghållning från Uleåborg Stad.
  • Den 19 oktober erhåller Klimator en order avseende sensorteknologin AHEAD från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordervärdet uppgår initialt till cirka 54 000 Euro.
  • Den 20 oktober vinner bolaget ett treårigt kontrakt inom vinterväghållning med den litauiska entreprenören Kelių priežiūra. Kontraktsvärdet uppgår till cirka 2,7 MSEK fördelat över tre år.
  • Den 1 november tecknar bolagets danska dotterbolag avtal med tre kommuner till ett sammantaget värde på 1,5 MSEK.

VD har ordet

Vi närmar oss vintersäsongen vilken är den del av året som på många sätt är mest spännande för oss. Våra kunder inom vinterväghållning återupptar sitt arbete med att göra vägar säkra att färdas på, och ger oss löpande återkoppling om önskemål kring hur de vill använda våra tjänster. Vi har nyligen släppt en ny version av Road Status Information (RSI) som innehåller en rad nya funktioner. Bland annat så innehåller den ett Winter Maintenance Index (WMI) som är en sammanvägd analys över prognoskvalitet, entreprenörernas åtgärder och utfallet på vägen. Med WMI får våra kunder en direkt återkoppling på levererad kvalitet och möjliga besparingar. Vi fortsätter att ta fina affärer inom affärsområdet Winter Maintenance. Vi har nyligen vunnit en offentlig upphandling från den litauiska entreprenören Kelių priežiūra avseende ett treårsavtal värt cirka 2,7 MSEK. I skrivande stund har vi även tecknat tre nya avtal med danska kommuner till ett totalt värde om cirka 1,5 MSEK. Vi upplever ett stigande intresse från vinterentreprenörer och har en mycket attraktiv tjänst som ger dem ett högt ekonomiskt värde.

Vårt arbete inom affärsområdet Automotive fortlöper i högt tempo. Vi har under de senaste månaderna fått en order från en ledande europeisk underleverantör till fordonsindustrin samt en order från en ledande japansk fordonstillverkare. Vi har ett stort antal kundmöten inbokade med fordonstillverkare över hela världen, både vad gäller personbilar och lastbilar. I och med att vi nu börjar återgå till normaltillstånd kan vi återigen resa och ta fysiska möten vilket underlättar försäljningsarbetet. Vi var nyligen i Tyskland och åker inom kort till USA för att träffa ett flertal större aktörer. I januari 2020 kommer vi besöka CES-mässan i Las Vegas för första gången i bolagets historia.

Vårt utvecklingsteam arbetar vidare med kartering av vägnätverk där vi senaste kvartalet adderat Finland. Det innebär att vi förutom Finland nu har karterat vägnätverket för Sverige, Norge, Danmark, Litauen och Nederländerna. Näst på tur ligger USA, Schweiz och Slovakien. Vidare så har vi rekryterat en ny CTO, John Finér, med lång bakgrund inom utveckling hos Smart Eye. John är ett mycket välkommet tillskott till vårt utvecklingsteam och kommer bidra med sin erfarenhet för att utveckla Klimator till att nå den höga standard som krävs av underleverantörer till fordonsindustrin.

Bolaget genomför just nu en rekryteringsprocess av en marknadschef med syfte att bygga en varumärkesplattform för vår fortsatta tillväxtresa och vi lägger fortsatt stort fokus på att bygga en organisation som klarar av en ökad tillströmning av globala kunder. Glädjande nog upplever vi ett stort intresse att jobba för Klimator och har hittills kunnat rekrytera oerhört kompetenta medarbetare.

Till sist vill jag önska er en riktigt fin höst!

Patrik Simson
VD för Klimator AB (publ)

Kort om Klimator

Klimator grundades som aktiebolag 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder.

Innovationer

Klimator har utvecklat två innovationer med fokus på vägväder. Bolagets dataplattform, Road Condition Data (RCD), tar in information från ett flertal olika datakällor, tar hänsyn till en vägs specifika karaktärsdrag, och modellerar fram en prognos över vägvädret i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden. Vägväderprognoserna har en mycket hög noggranhet och en upplösning ner på fem meter och en uppdateringsfrekvens om fem minuter.

Bolaget har utvecklat en sensorteknologi, AHEAD, som är en kombination av lasersensor, smart kamera och mjukvara. Ahead kan i realtid avgöra framförvarande vägs förhållanden och varna föraren och fordonet om farliga vägpartier.

Kombineras de båda innovationerna får ett fordon något som närmast kan liknas vid ett sjätte sinne. Fordonet upplever hur vägen framför fordonet ser ut och kan vidta åtgärder därefter.

Affärsområden

Klimator bearbetar huvudsakligen två marknadssegment; vintervägsindustrin (Winter Maintenance) och fordonsindustrin (Automotive). Inom affärsområdet Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform. Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Mjukvaran har potential till stora kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige omsätter mellan två och tre miljarder kronor per år. En mer effektiv saltning kan även innebära stora miljövinster.

Bolaget etablerade för ett par år sedan affärsområdet Automotive och genomfört ett flertal framgångsrika förutvecklingsprojekt med europeiska och japanska fordonstillverkare. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform och sensorteknologi inom fordonsindustrin, särskilt vid utvecklingen av förbättrad funktionalitet av förarstöd (AD/ADAS) och självkörande teknologi.

Klimator förvärvade Hede Danmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer i december 2020. Sensorerna ger möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Ofta är det samma entreprenörer som under vintern underhåller vägar och under övriga årstider utför skötsel av publika ytor.  Bolaget ser därför en stor potential i att kunna erbjuda nya och existerande kunder data från dessa sensorer, som en helhetslösning året runt.

Affärsmodell

Klimator säljer vägväderprognoser till vintervägsindustrin genom en licensmodell där en vinterentreprenör betalar en årslicens för Road Status Information. Bolagets avsikt är att även sälja vägväderprognoser till fordonsindustrin genom en licensmodell. Vidare är det målsättningen att sälja sensorteknologin Ahead genom en royaltymodell via Tier 1-leverantörer inom fordonsindustrin.

Finansiell översikt

Koncernredovisning

Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator Danmark Aps vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.

Tidigare dotterbolaget Omniklima har fusionerats upp i Klimator under juli månad 2021. Från den 6:e januari 2021 ingår Klimator Danmark i koncernen, verksamheten förvärvades genom en överlåtelse på 0,55 MDKK, från Hede Danmark.

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”). Samma redovisningsprinciper har tillämpats som i årsredovisningen för 2020.

Intäkter

Omsättning

Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information (RSI), samt intäkter från sensorverkssamheten i det danska dotterbolaget.

Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som Bolaget erhåller i samband med förutvecklingsprojekt med fordonstillverkare avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD.

För tredje kvartalet 2021 uppgår nettoomsättningen till 2 048 TSEK vilket är en ökning med 67 % jämfört med föregående år (1 230 TSEK).

Bolagets intäkter från Winter Maintenance är säsongsbetonad. Data levereras och intäktsförs under de månader då mjukvaran används, dvs. huvudsakligen under perioden oktober – april. Intäkterna från sensorverksamheten periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Fakturering och betalning sker normalt i förskott för båda affärsområdena.

Aktiverat arbete för egen räkning

Bolaget aktivera kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.

Under tredje kvartalet 2021 har bolaget inte aktiverat några utvecklingsutgifter.

Övriga rörelseintäkter

Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.

För tredje kvartalet 2021 uppgår övriga rörelseintäkter till -23 TSEK jämfört med 1 052 TSEK samma period föregående år.

Kostnader

Direkta kostnader

Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer.

Under tredje kvartalet uppgår direkta kostnader till 1 250 TSEK jämfört med 228 TSEK 2020 och utgörs främst av kostnader relaterat till sensorverksamheten som inte var en del av verksamheten under samma period 2020.

Övriga externa kostnader

I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring och konsultarvoden.

Under tredje kvartalet 2021 uppgår övriga externa kostnader till 2 135 TSEK, vilket är en ökning med 137 procent jämfört med föregående år (899 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till konsultarvoden inom försäljning och produktutveckling.

Personalkostnader

Bolagets organisation omfattar vid tredje kvartalets utgång totalt 30 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.

För tredje kvartalet 2021 uppgår personalkostnaderna till 6 035 TSEK, vilket är en ökning med 99 procent jämfört med föregående år (3040 TSEK). Bolaget har under senaste halvåret nyanställt personer inom framför allt produktutveckling och försäljning, samt även tillförts personal genom förvärvet av Klimator Danmark.

Avskrivningar

Bolaget skriver av goodwill hänförlig till förvärv samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.

För andra kvartalet 2021 uppgick bolagets avskrivningar till 298 TSEK (147 TSEK).

Övriga kommentarer

Immateriella anläggningstillgångar

Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid andra kvartalets utgång till 2 954 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 1 173 TSEK, patent med 456 TSEK och goodwill med 1325 TSEK.

Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.

Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.

Likvida medel

Bolaget hade vid tredje kvartalets utgång likvida medel om 20 118 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på     3 000 TSEK.

Räntebärande långfristiga skulder

Bolaget har en skuld på 2 500 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner varav 1564 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.

Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit om 3 000 TSEK hos Nordea, med en kontraktsränta om 1,5 procent och en dispositionsränta på utnyttjad del om 2,95 procent.

Räntebärande kortfristiga skulder

Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 780 TSEK.

Eget kapital

Koncernens eget kapital uppgick per 30 september 2021 till totalt 19 176 TSEK.

Soliditet

Koncernens soliditet uppgick till 70 procent vid andra kvartalets utgång.

Aktiebaserade incitamentsprogram

Bolagsstämma beslutade den 19 februari 2020 om att utge teckningsoptioner till anställda och styrelseledamöter. Totalt tecknades och tilldelades 499 995 teckningsoptioner av 15 personer. En innehavare av en teckningsoption har rätt att teckna en ny aktie i Klimator till en teckningskurs på 10,50 SEK under perioden 1–31 mars 2023.

Optionsprogram av serie TO1

I samband med bolagets spridningsemission inför noteringen på Spotlight Stock Market i oktober 2020 emitterades så kallade units, där en unit bestod av två aktier och en vederlagsfri teckningsoption av serie TO1. Totalt emitterades 1 250 000 units, bestående av 2 500 000 aktier och 1 250 000 teckningsoptioner.

En teckningsoption av serie TO1 ger innehavaren rätt att teckna en ny aktie i Klimator under perioden 14 – 31 mars 2022, till en teckningskurs per aktie motsvarande 70 procent av ett volymvägt genomsnitt av handelskursen för Klimators aktie under perioden 17 februari 2022 till och med den 9 mars 2022. Teckningskursen kan dock inte understiga 6 SEK per aktie eller överstiga 14 SEK per aktie.

Antal aktier i bolaget

Antalet utestående aktier i Klimator var 13 400 000 vid andra kvartalets utgång. Givet split var antal aktier 10 000 000 vid utgången av andra kvartalet 2020.

Aktuella incitamentsprogram vid periodens utgång och optionsprogram av serie TO1 kan vid inlösen under 2022 och 2023 öka antalet aktier i Klimator med högst 1 749 995 aktier. Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett ytterligare incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024. Vid fullt utnyttjande av samtliga programmen kan bolagets totala antal aktier uppgå till 15 649 995 aktier.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för det tredje kvartalet uppgår till -0,58 SEK.

Översiktlig granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapport

Nästa rapport är bolagets bokslutskommuniké som kommer offentliggöras den 28 februari 2022.

Fördjupad information om bolaget

I bolagets noteringsmemorandum som finns att ladda ner på Klimators hemsida, www.klimator.se, finns fördjupad information om bolagets verksamhet och historik.

För ytterligare information:

Patrik Simson
VD, Klimator AB

Om Bolaget

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två patenterade innovationer: dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Klimators syfte är att bidra till säkrare vintervägar och öka tillgängligheten av självkörande funktioner.