Klimator erhåller order från danska Naturstyrelsen

Naturstyrelsen, en myndighet under danska miljöministeriet, utökar sitt nätverk av uppkopplade IoT-sensorer från Klimator i syfte att få bättre insikter om hur naturparker används. Ordervärdet uppgår till 350 000 SEK.

Naturstyrelsen utökar sitt redan befintliga sensornätverk med uppkopplade personräknare som kommer installeras i flera naturparker i Danmark. Med hjälp av personräknarna kommer data samlas in om hur flöden av besökare varierar över tid, och ge värdefulla insikter om hur naturparkerna används. Genom att bättre förstå när och hur parkerna används, kan Naturstyrelsen kontinuerligt förbättra och utveckla besökarnas upplevelser av naturparkerna. Insikterna kan till exempel användas för att anpassa vandringsstigar, cykelleder, torn för fågelskådning, grillplatser, toaletter och parkeringar. Naturstyrelsen har sedan 80-talet arbetat med mätning men får nu en digital uppkopplad lösning där information om besökarflöden samlas, lagras och analyseras med Klimators IoT-lösning.

Danmark har kommit långt i sin digitalisering och förståelse för hur data kan användas för att både utveckla en redan bra upplevelse, hur nya upplevelser kan ta form och samtidigt förbättra interna rutiner för underhåll. Det skapar värde både för besökaren och effektiviserar intern verksamhet, säger Emil Danielsson, Head of Winter Maintenance & Sensor Solutions

Om Naturstyrelsen i Danmark

Naturstyrelsen är en myndighet under miljöministeriet och har i uppdrag att sköta uppgifter i danska skogar och naturområden samt längs Danmarks kuster. Naturstyrelsen förvaltar cirka 200 000 hektar skog och naturområden med målet att skapa värde för samhället genom ett aktivt friluftsliv, naturskydd och en effektiv skötsel. Naturstyrelsen förvaltar bland annat Dyrehaven som är Danmarks mest besökta naturområde, stora områden i Vadehavet och som utsetts till UNESCO:s världsarv, samt Hanstholm Wildlife Reserve som är Danmarks största dynhet.

Om Klimators IoT-erbjudande

Klimator erbjuder ett brett utbud av uppkopplade sensorer som bland annat mäter grundvattennivåer, vattennivåer i sjöar och vattenreservoarer, breddavlopp i brunnar, väderstationer för vinterväg, jordfuktighet, och personflöden. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av olika tjänster som att konfigurera larm, analysera data, skapa rapporter baserade på Power BI eller hämta data via API till kundens eget interna system. Klimators IoT-lösningar kräver ingen anslutning till elnät eller internet, utan drivs med batterier och kopplas upp via nätverk som till exempel NBIOT och Sigfox. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två patenterade innovationer: dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Klimators syfte är att bidra till säkrare vägar och öka tillgängligheten av självkörande funktioner.