Klimator förlänger avtal och utökar affärer i Finland

Klimator förlänger avtal och utökar affärer inom vinterväghållning i Finland tillsammans med sin partner Autori till ett ordervärde om 700 KSEK för kommande vinter. I korthet innebär avtalet ett fortsatt förtroende, utökad geografisk leverans och förlängning av genomförd Proof-of-Concept med högupplösta väglagsprognoser i syfte att bedriva en mer effektiv vinterväghållning.

”Vi är väldigt glada över förtroendet att förlänga och utöka vårt avtal med Autori för våra gemensamma kunder i Finland. Autori har en stark position i Finland, känner marknaden och branschen väl. Genom att integrera Autoris åtgärdsdata i Klimators prognosverktyg RSI kan vi paketera både vår gemensamma kunskap och våra produkter till ett mycket intressant erbjudande. Vi erbjuder lösningar för vinterbranschen som vill digitalisera, modernisera och sänka kostnader. Effektivare arbetsmetoder med mindre resursutnyttjande gynnar vårt samhälle och vår miljö”, säger säger Emil Danielsson, ansvarig för affärsområdet Winter Maintenance.

Om Autori

Autori är en ledande aktör inom digitala tjänster för vägunderhåll i Finland som sedan 2021 marknadsfört och distribuerat Klimators tjänst, Road Status Information (RSI), till finska myndigheter och vägentreprenörer, och därmed möjliggöra en mer effektiv och miljövänlig vinterväghållning på statliga och kommunala vägar.

Om Road Status Information

Road Status Information (RSI) är en digital SaaS som samlar in data från en mängd olika källor och bearbetar denna med avancerade klimatmodeller för att ge detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till att använda resurser effektivare och en viktig del i att minska klimatavtryck.

Denna information är sådan som Klimator är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-18 13:45 CET.

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer - Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Klimators syfte är att bidra till säkrare vägar och öka tillgängligheten av självkörande funktioner. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.