Klimator och AFRY inleder iskallt samarbete kring hala vägar

Smarta städer, uppkopplade medborgare och delad data. Aldrig har möjligheterna varit så stora att kombinera många olika datakällor för att använda resurser smartare och samtidigt öka kvalitén för bilister, cyklister och fotgängare. Lösningen ger datadrivna och smarta beslutsunderlag för statliga och kommunala vinterväghållare.

Klimators och AFRYs fokus kring smarta städer inriktar sig på att kombinera företagens olika erbjudanden. Klimators vägväderdata i kombination med AFRYs förmågor kring uppkopplade fordon och expertis inom smarta städer.

Växjö Kommun och Terranor först ut
Just nu är det bråda dagar för landets vinterentreprenörer för att se till att vägarna är säkra. Verksamheter ute i kommuner och statlig väg där beslut ska ske i hög hastighet med hög precision för att hålla vägnäten öppna och säkra. Just nu är arbetet inne i en intensiv slutfas av de första kommersiella leveranserna med en kombination högupplösta väglagsprognoser, IoT Stationer och realtidsdata från uppkopplade bilar.

”Datadrivna beslut är högt upp på våra kunders resa och vi är väldigt glada över att kunna erbjuda Europas första helhetserbjudande. Vi tillhandahåller en AI-driven väglagsprognos och ger förslag på åtgärder som bygger på en mängd indatakällor. Samtidigt fångar vi pågående åtgärder och i samarbete med AFRY kommer användarna av tjänsten också i realtid se resultatet hur halt det är från uppkopplade fordon”, säger Emil Danielsson, ansvarig för affärsområdet Winter Maintenance.

Vårt starka fokus på smarta städer baserat på vår City Integration Platform, innefattar tjänster för smart infrastruktur som möjliggör smarta beslut med medborgaren i fokus. Detta kombinerar vi nu med Klimators högupplösta väglagsprognos med tydliga beslut för användaren, optimerade vinteråtgärder av vägnätet, uppföljning av resultaten och i nästa steg också information till medborgaren i existerande appar eller på webben. Det är då vi når ekosystemets fulla potential och det uppkopplade samhället på riktigt. Vi bidrar till minskade kostnader, minskad miljöpåverkan, ökad kvalité och ökad säkerhet på vägen. Det är riktigt smart”, säger Jonas Höglund, Digital Marketing Manager AFRY.

Om AFRY
AFRY är ett Europaledande internationellt företag inom teknik, design och rådgivning som hjälper sina kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering med expertis inom områdena infrastruktur, industri och energi. Vi är 17 000 hängivna experter som skapar hållbara värden för kunder och samhället. Vi har våra rötter i Norden och har projekt i över 100 länder. Vår verksamhet drivs av behovet av hållbara lösningar i fem nyckelområden; smarta städer och infrastruktur, framtidens mobilitet, industriell digitalisering, energimarknader i förändring och övergång till bioekonomi.

Läs mer om AFRY:

www.afry.com

Om Road Status Information

Road Status Information (RSI) är en Software-as-a-Service applikation för vintervägsunderhållning som samlar in data från en mängd olika källor för säkrare beslut om vintervägar. Data som tillhandahålls i RSI skapas genom att använda en kombination av regelbaserade algoritmer, maskininlärning och analys av enormt stora mängder verkliga väg- och miljödata. RSI bearbetar sedan denna data med avancerade klimatmodeller för att ge detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. De högupplösta prognoserna används av trafikverk, vintervägsentreprenörer och kommuner för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till att använda resurser effektivare och minska klimatavtrycket.

Om Klimators IoT-baserade vägväderstationer

Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Dessa data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från en webbläsarbaserad plattform eller RSI-plattformen. Data kommer i form av ett API och kan därmed även matas in i andra system för väderövervakning eller prognoser vid behov.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Klimator AB är ett börsnoterat mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer - Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Med dessa innovationer tillhandahåller Klimator precis och säker vägväderdata till vintervägsunderhållning och till fordonsindustrin med syftet att bidra till säkrare vägar och ökad tillgänglighet av självkörande funktioner. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.