• Klimator/

Klimator skriver nytt avtal med global leverantör till fordonsindustrin. Affärens initiala värde är på 50 TEURO

Klimator har skrivit avtal med ytterligare ett världsledande Tier 1 företag mot fordonsindustrin. Projektet inkluderar Klimators teknologi AHEAD och kommer att äga rum i USA. Projektet har en varaktighet på 5 månader med start i januari 2024 och ett initialt ordervärde om 50 TEURO. Det är den andra större affären på kort tid som Klimator gör inom teknologin Ahead riktad mot fordonsindustrin.

Klimators nya kund ser en stor potential i att kombinera sina egna förmågor i kombination med Klimators unika kompetens och mjukvara i syfte att skapa högkvalitativ information utifrån ett väglagsperspektiv. Klimators AHEAD-lösning bedöms, jämfört med konkurrenter på marknaden, ha den unika förmågan att ge proaktiv och exakt information om vad som händer på vägen utifrån ett väglagsperspektiv, vilket är anledningen till varför detta världsledande företag inom grepp har valt att arbeta med Klimator.

"Intresset och erkännandet som detta innebär för vår teknik är ytterligare ett bevis på vår erfarenhet inom området för vägväderanalys i realtid. Vår unika mjukvara med högupplöst och kontinuerlig information om vad som händer på vägen proaktivt, är egenskaper och förmågor som skiljer oss från andra på marknaden.  Projektet erbjuder en exceptionell möjlighet att förbättra säkerheten och skapa en överlägsen lösning genom att förbättra befintlig fordonsdata med proaktiv vägväderinformation", säger Viktoria Bogren, ansvarig för affärsområdet Automotive hos Klimator.

Om AHEAD

AHEAD är en teknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem (ADAS) och självkörande teknologi (AD).

Denna information är sådan som Klimator är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-12-30 12:47 CET.

Emil Danielsson, VD Klimator AB

E-post: emil.danielsson@klimator.se
Telefon: +46 (0) 70 421 04 00

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Klimator AB är ett börsnoterat mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer - Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Med dessa innovationer tillhandahåller Klimator precis och säker vägväderdata till vintervägsunderhåll och till fordonsindustrin med syftet att bidra till säkrare vägar och ökad tillgänglighet av självkörande funktioner. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.