• Klimator/

Ny patentansökan inlämnad till PRV (Patent och Registreringsverket) för väglagsdetektion med LiDAR

I arbetet med att detektera vinterväglag med laser i det nära infraröda spektrat har Klimator sett stor potential i den information från de LiDAR-sensorer som alltmer integreras i dagens fordon. En metod för att använda denna information har utvecklats, vilken beräknas öka både applicerbarheten och precisionen av Klimators teknik i fordon utrustade med LiDAR. Likt den laser Klimator använder i dagsläget har LiDAR potential att ge information om förekomsten och aggregationstillståndet av vatten på vägbanan. Den stora fördelen med LiDAR är att det görs i hög upplösning i ett område framför fordonet.

Ansökan för patentet har titeln: Method and arrangement for determining a condition of a road surface

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.