Teckningsperioden i Klimators företrädesemission inleds i dag

Idag, den 5 december 2022, inleds teckningsperioden i Klimator AB:s (”Klimator” eller ”Bolaget”) företrädesemission, vilken offentliggjordes den 25 november 2022 (”Företrädesemissionen”). Teckningsperioden i Företrädesemissionen löper från och med den 5 december 2022 till och med den 19 december 2022. Observera dock att förvaltare kan ha ett sista svarsdatum för teckning i Företrädesemissionen som infaller före den 19 december 2022.

Företrädesemission i sammandrag:

Teckningsperiod: 5 – 19 december 2022.

Handel med teckningsrätter: 5 – 14 december 2022.

Företrädesrätt: Innehav av en (1) aktie på avstämningsdagen den 2 december 2022 berättigade till en (1) teckningsrätt och sju (7) teckningsrätter berättigade till teckning av sex (6) nya aktier.

Teckningskurs: 1,92 SEK per aktie.

Emissionsvolym: Maximalt cirka 25,5 MSEK före emissionskostnader.

Säkerställandenivå: 20 MSEK, motsvarande cirka 78 procent av Företrädesemissionen.

Bakgrund och motiv

Klimator har under närmare 20 års tid etablerat sig som en ledande aktör inom tillämpad vägklimatologi. Bolagets teknologi gör det möjligt att med mycket hög noggrannhet prognostisera kommande vägväder för hela vägnät. Denna information är av betydelse för intressenter inom flertalet branscher, men Bolaget har initialt valt att fokusera på utveckling av tjänster inom vinterväghållning samt för fordonsindustrin.

Bolaget har under 2022 ingått flera viktiga avtal, gått in i nya internationella marknader och ingått partnerskap med aktörer inom såväl vinterväghållning som fordonsindustrin, samtidigt som Bolaget mottagit flertalet ordar. För att fortsätta sin offensiva tillväxtresa, samt för att stärka det egna kapitalet har Bolagets styrelse beslutat att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare.

Rådgivare

Partner Fondkommission agerar finansiell rådgivare till Klimator i samband med företrädesemissionen.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Klimator AB är ett börsnoterat mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer - Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Med dessa innovationer tillhandahåller Klimator precis och säker vägväderdata till vintervägsunderhållning och till fordonsindustrin med syftet att bidra till säkrare vägar och ökad tillgänglighet av självkörande funktioner. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.

Taggar: