KLIPPANs nyemission fulltecknad

KLIPPAN har genomfört en nyemission med företräde för bolagets aktieägare, vilken tillför bolaget 198,4 Mkr före avdrag för emissionskostnader. Av de erbjudna aktierna i nyemissionen har cirka 67,8% tecknats med företrädesrätt och cirka 3,4% har tecknats utan företrädesrätt. Resterande cirka 28,8% har tilldelats Weland AB och Nordea Bank AB i enlighet med deras utställda emissionsgaranti. ”Nyemissionen har varit den sista delen i rekonstruktionen av KLIPPAN och innebär en betydande förstärkning av bolagets finansiella ställning. Vi kan nu avsluta det pågående omstruktureringsarbetet av KLIPPAN, vilket lägger grunden för resultatförbättringar under kommande år”, säger Thomas Billing, verkställande direktör. Besked om tilldelning av aktier tecknade utan företrädesrätt lämnas genom utfärdande av avräkningsnota, vilket beräknas ske den 29 december 2005. Efter att betalning av aktierna har registrerats kommer aktierna att levereras till aktieägarnas konton snarast möjligt. Leverans av nya aktier, tecknade med stöd av företrädesrätt, till aktieägarnas konton beräknas ske den 3 januari 2006. Antalet aktier i KLIPPAN ökar till följd av nyemissionen med 24.799.998. Efter nyemissionen uppgår antalet aktier till 33.066.664 motsvarande ett aktiekapital om 165.333.320 kronor. Till följd av den utnyttjade emissionsgarantin innehar Nordea Bank AB aktier motsvarande cirka 10,4% av kapital och röster i KLIPPAN, medan Weland ABs aktieinnehav ökar till cirka 27,3%. Nordea Bank AB avser att placera sin aktiepost hos en långsiktig ägare. KLIPPAN AB Thomas Billing Verkställande Direktör Ytterligare upplysningar lämnas av VD Thomas Billing, tel 0435-291 01.