• KLIPPAN AB/

Med anledning av Weland AB:s offentliga erbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i KLIPPAN AB gör styrelsen för KLIPPAN AB följande uttalande

Weland AB (”Weland”) offentliggjorde den 23 januari 2006 ett offentligt erbjudande (”Erbjudandet”) till innehavarna av aktier i KLIPPAN AB (publ) (”KLIPPAN”), varigenom Weland erbjuder 8 kronor kontant för varje aktie i KLIPPAN. Erbjudandet lämnas i enlighet med reglerna om budplikt i Näringslivets Börskommittés Regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv, då Weland den 20 januari 2005 ökade sin röstandel i KLIPPAN med 10,4 procent till 37,7 procent. Welands offentliggjorda innehav i KLIPPAN vid tidpunkten för detta uttalande uppgår till 65,05 procent av aktiekapital och röster. Styrelsen för KLIPPAN har utvärderat villkoren för Erbjudandet och avger följande uttalande. Som ett resultat av de senaste årens förluster försvagades KLIPPANs finansiella ställning så kraftigt att styrelsen i juni 2005 ansökte om företagsrekonstruktion. Ett steg i rekonstruktionsprocessen var den ackordsuppgörelse som ingicks med KLIPPANs borgenärer. För att genomföra vissa strukturförändringar samt till del reducera KLIPPANs höga skuldsättning genomfördes under december 2005 en nyemission av aktier med företräde för KLIPPANs aktieägare. Den 20 december 2005, dagen innan teckningstiden för nyemissionen löpte ut, meddelade en av KLIPPANs största kunder Papyrus att man beslutat byta leverantör och avsluta allt samarbete med KLIPPAN. Mot bakgrund av den överkapacitet som kännetecknar finpappersmarknaden, vilken inte förbättrats under de senaste månaderna, samt den osäkerhet som råder avseende KLIPPANs framtid har det visat sig svårare än tidigare gjorda bedömningar att via andra kanaler finna avsättning för ovan nämnda volymbortfall. Denna osäkerhet förstärktes när det efter teckningstidens utgång framkom att många ägare, däribland några av bolagets största ägare, valt att inte delta i nyemissionen och teckna nya aktier. De prövningar, rykten och spekulationer som drabbat KLIPPAN under senare tid har tagit fokus från den operativa verksamheten, vilket också har skadat bolaget. En anpassning av KLIPPANs produktionskapacitet till nuvarande nivåer och/eller strukturella kostnadsneddragningar av annat slag låter sig heller inte genomföras utan att KLIPPAN i sådant fall måste ikläda sig finansiella åtaganden av en inte oväsentlig omfattning. Sammanfattningsvis är det styrelsens uppfattning att det erfordras den ytterligare långsiktiga stabilitet och finansiellt starka ägarsituation i KLIPPAN, som ett accepterande av Erbjudandet kommer att medföra, för att tillförsäkra bolaget den nödvändiga trovärdigheten som en långsiktig leverantör av finpapper. Styrelsen har som stöd för sitt ställningstagande till Erbjudandet utsett E. Öhman J:or Fondkommission AB (”Öhman”) att utvärdera Erbjudandet och utfärda en så kallad fairness opinion. Enligt Öhmans fairness opinion är Erbjudandet ur ett finansiellt perspektiv skäligt för aktieägarna i KLIPPAN. Baserat på en sammanvägd bedömning anser styrelsen att Erbjudandet är skäligt och har därför enhälligt beslutat att rekommendera KLIPPANs aktieägare att acceptera Erbjudandet. Noteras bör att styrelseledamöterna Gösta Welandson och Staffan Gunnarsson inte har deltagit i styrelsens beslut rörande Erbjudandet med hänvisning till sitt engagemang i Weland. KLIPPAN AB Styrelsen För vidare information kontakta styrelsens ordförande Johan Hessius, tel 08-670 58 00.