Press angående interna utredningar i KLIPPAN

På bl a Affärsvärlden.se förekommer publicering av uppgifter hämtade från en av de utredningar som låg till grund för nyemissionsprospektet ”Inbjudan till teckning av aktier i KLIPPAN AB (publ)”. Nyemissionen var den sista delen i rekonstruktionen av KLIPPAN och tillförde bolaget 198,4 Mkr före avdrag för emissionskostnader. Emissionen slutfördes framgångsrikt den 28 december 2005. ”- Denna utredning var bara en av flera oberoende utredningar som sammantaget låg till grund för prospektet. Prospektet ger en helhetsbild av bolaget som utredningen saknar.” säger styrelsens ordförande Johan Hessius. Arbetet med att ta fram nyemissionsprospektet påbörjades under den styrelse som avgick vid bolagsstämman den 23 november 2005. Vid ett styrelsesammanträde den 10 november 2005 beslöt den dåvarande styrelsen, på begäran av den föreslagne nye styrelseordföranden advokat Johan Hessius, att en s k ”second opinion” från en oberoende revisionsfirma skulle inhämtas på det då presenterade utkastet till emissionsprospekt. Utredningen skulle fokusera på vissa framtidsorienterade frågor och syftade till att ge den tillträdande styrelsen ett än mer solitt underlag för prospektet i dessa delar. Uppdraget lämnades till Öhrlings PriceWaterhouseCoopers revisionsfirma, vars rapport är den som Affärsvärlden.se refererar till. Rapporten föranledde vissa förändringar i utkastet till prospekt. Inför prospektskrivningen genomfördes flera oberoende utredningar jämte en ”due diligence” för att säkerställa att styrelsen hade tillgång till ett uttömmande underlag för sitt ställningstagande. KLIPPANs styrelse står fortsatt bakom uppgifterna i prospektet. Styrelsen beklagar att internt arbetsmaterial blivit offentligt och genom att det tagits ur sitt sammanhang bidragit till att skapa en felaktig bild av bolaget. KLIPPAN AB Styrelsen