KLIPPAN - Energiinvesteringar

Report this content

KLIPPAN AB - Energiinvesteringar Mölndals Bruk KLIPPAN AB har förvärvat energianläggningen vid Mölndals Bruk av Vattenfall. Anläggningen består av gasturbin för elproduktion, ångpanna för processånga samt drift av ångturbin. Genom förvärvet blir Mölndals Bruk självförsörjande av ånga och till 40% av el. Dessutom finns kapacitet att leverera fjärrvärme. Klippans Bruk KLIPPAN AB och Vattenfall har tecknat ett "Letter of Intent" för att i konsortium 50/50 uppföra en biobränsleeldad panna, som skall täcka brukets behov av ånga samt Klippans kommuns fjärrvärmebehov. Anläggningen förses med ångturbin för brukets elbehov. Brukets fossila utsläpp beräknas minska med 40.000 årston och kommunens årsutsläpp beräknas minska med 8.000 ton. Bruket frigör utsläppsrätter för försäljning till ett värde av minst 7 Mkr per år. Investeringen uppgår till ca 120 Mkr och beräknas förbättra brukets lönsamhet med 20 Mkr per år. Björn Gillberg, styrelseledamot i KLIPPAN AB, säger: "Genom förvärvet i Mölndal och projektet i Klippan tar koncernen ett samlat grepp om energi- och miljöfrågorna. Kommun och bruk integreras i energiförsörjning och lönsamhet och miljön främjas på ett förtjänstfullt sätt." KLIPPAN AB [REMOVED GRAPHICS] Verkställande direktör För vidare information kontakta verkställande direktören Ragnar Quarnström, tel 0771-11 00 00 eller 070 600 32 21 eller styrelseledamoten Björn Gillberg tel 0565 202 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/23/20040323BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/23/20040323BIT00500/wkr0002.pdf