Tidvisningen inte viktigast Klockor är mode

Report this content

Tidvisningen inte viktigast Klockor är mode - Nu vill unga och trendkänsliga ha en riktig klocka på armen, även om de av vana tar upp mobilen för att se vad klockan är. Det säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet, där armbandsuret fått allt större uppmärksamhet som modeaccessoar. Trenden är tydlig i alla åldrar. Armbandsuret blir en allt mer betydelsefull del för människor som vill uttrycka en stil. Samtidigt blir det allt vanligare att vi surfar mellan olika stilar och uttryck. Ena dagen vill vi ha en stil, nästa dag en annan. Det blir alltså vanligare att ha flera klockor för de olika stilar man vill uttrycka. Denna utveckling stämmer väl överens med det vi tidigare sett i andra, mer modefokuserade länder. I t ex Italien och Frankrike har människor betydligt fler klockor, just för att kunna växla stil. Designen allt viktigare Följden är att klockans utseende, designen, spelar allt större roll. Av samma anledning har de stora modemärkena gjort sitt intåg i klockbranschen, och blivit mottagna med öppna armar. Detta är trenden i det längre perspektivet. På kortare sikt, det som är hett just nu, är friheten vi tar oss att blanda stilar. - Vi blandar fint mot fult, äkta mot fejk, dyrt mot billigt, plast mot ädla stenar. Ett dyrt smyckeur med ädla stenar tillsammans med billiga plastbijouterier är helt rätt just nu, säger Lotta Ahlvar. Vad händer 2005? Hon summerar modetrenden för det kommande året som tre huvudinriktningar: Maskulint, smyckat och futurism. Maskulint - Med maskulint menar jag stora herrur till tjejerna. Kvinnor lånar både kavaj och slips och matchar med en herrklocka. Det kan både vara sportiga klockor med tekniska funktioner och klassiska herrur, gärna med svart krokodil- eller ormpräglat armband. Smyckat Inriktning nummer två, smyckat, beskriver Lotta med en härlig travesti: "Less is bore". - Massor av stenar. Om det är äkta eller strass spelar ingen roll, men det som är fejk sneglar på fina gatans märken som Cartier med många fler. I det smyckade ingår också en icke oväsentlig del retro och nostalgi. 30-, 40- och 50-tal, gärna med lite guld och känsla av lyx. Färgen är vitt. - Det smyckade återspeglas tydligt i klockornas design just nu. Futurism "Ball", lite utstuderad design och linjer som influeras av tekniken i klockan är två tydliga riktningar, liksom helt nya vågade former. Klockor och band gjutna i ett stycke är ett exempel. Det futuristiska går igen också på klockor i hemmet. - Ur som väggdekoration är en tydlig trend, liksom projektionsur med både futuristisk design och spännande funktioner, avslutar Lotta Ahlvar. För mer information kontakta: Svenska Moderådet AB: 08-411 17 44 Stjärnurmakarna, Per-Åke Jansson 08-506 565 02, 0705-44 44 44, perake.jansson@stjarnurmakarna.se Klockmaster, Bob Råsten 0143-752 02, 0708-77 26 62, bob@watchmarket.com Bilder från klockleverantörer, se separat Word-dokument med kontaktuppgifter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/04/20041104BIT21310/wkr0007.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/04/20041104BIT21310/bild.html Bilder