Från kontor till bostäder – nu startar Klöverns stadsomvandling av Kista

Med Kista Square Garden och i en första etapp, 200 lägenheter mitt i centrala Kista – går startskottet för Klöverns stadsomvandling från kontor till bostäder och levande blandstad. Tillsammans med Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (s), Klöverns vd Rickard Langerfors & Johan Thomsson vd för Kista Limitless, pratar vi hållbar stadsomvandling och berättar mer om Klöverns planer framåt i Kista, onsdagen 22 maj.

”I Kista ser vi en stor potential till en hållbar stadsomvandling. Med nya levande bostadskvarter är vi med och skapar en inkluderande blandstad med kreativa mötesplatser, för unga och äldre, singlar och par. Framåt ökar vi takten med byggstarter främst i Stockholm för närmare 1 200 bostäder i år och redan 2027 en byggstartstakt om över 2 500 bostäder årligen”, säger Rickard Langerfors, vd för Klövern.

Första etappen med 200 hyreslägenheter väntas vara inflyttningsklara 2026. Etapp ett följs av tre etapper till och ytterligare 700 bostäder. Hela projektet med sammanlagt runt 900 bostäder väntas vara klart under 2027. Byggnaden blir en av de första i Sverige att certifieras enligt miljöcertifieringen Svanen renovering. Klövern återbrukar fasaden och bygger om kontor till bostäder.

Kista Square Garden, tidigare kontor för Ericsson, ligger mitt i Kista intill Kista galleria, tunnelbanan och snart den nya tvärbanan med en station alldeles utanför entrén. Ett stenkast bort startar vi i nästa skede projektet Isafjord. Här skapas fyra nya stadskvarter med två lummiga parker, butikslokaler, caféer och restauranger.

Panel omvandling Kista & Kista Square Garden

När:               Onsdag 22 maj kl. 12.00 - 13.00

Plats:             Torsnäsgatan 4, vid Jan Stenbecks torg, Kista

Hur:               Kort panel om stadsomvandling, ceremoni, möjlighet till intervjuer, enklare lunch