• Klövern/

Unikt låg klimatpåverkan med projektet Träklippan: Klövern föreslagen vinnare i klimatprofilerad markanvisningstävling i Nacka

Nacka kommun föreslår Klövern till vinnare i en klimatprofilerad markanvisningstävling med projektet Träklippan. Träklippan tillför Henriksdalsbacken i Nacka ett klimatpositivt kvarter om 100 nya lägenheter med negativt koldioxidavtryck över hela livscykeln. Projektets totala klimatpåverkan blir endast en fjärdedel av Boverkets föreslagna gränsvärden.

Arkitekt: White Arkitekter

”I den här markanvisningstävlingen är klimataspekten en bärande komponent i syfte att uppnå hållbara lösningar för byggbranschen och i förlängningen vår framtid. Vi valde Klöverns förslag eftersom det var både innovativt och ambitiöst. Tack vare många välplanerade klimateffektiva åtgärder är projektets klimatpåverkan endast en fjärdedel av Boverkets föreslagna gränsvärden, vilket är glädjande och långt över våra förväntningar, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Träklippans klimatpåverkan i byggskedet uppgår till 95 kg CO2e/m2 BTA att jämföras med Boverkets föreslagna gränsvärde som uppgår till 375 kg CO2e/m2 BTA. Projektet är unikt ur klimatsynvinkel och vilar på följande bärande delar:

• Stomme och parkeringshus i trä
  • Platsens natursten som resurs
  • Återbrukade material från spill och schaktmassor
  • Förnybar energi med solceller och tillvaratagande av energi från spillvärmekällor
  • Hög energieffektivitet med fönsterluckor och välisolerade väggar
  • Mobilitetslösningar för hållbara transporter med elbilpool, cykelpool, co-working, leveransboxar, återbruksrum och mål vad gäller användningsgrad

”Med Träklippan har vi arbetat systematiskt med att minimera vårt klimatavtryck i varje del från grundläggning till ytskikt och installationer. Samtidigt har vi tagit vara på platsens förutsättningar som till exempel möjliggör ett parkeringshus i trä vilket bidrar till vår unikt låga klimatpåverkan om 95 kg CO2e/m2 BTA. Det är verkligen glädjande att vårt arbete för att skapa attraktiva nya bostäder i kombination med vår ambition om att leda branschen mot nettonoll koldioxidutsläpp ger utdelning”, säger Teresa Mattisson, hållbarhetschef på Klövern.

Träklippan med cirka 100 lägenheter och en områdesgemensam mobilitetsanläggning utgör en central del av det city-, havs- och kommunikationsnära utvecklingsområdet Henriksdalsbacken. Här skapas en blandad stadsmiljö med bostäder, service och en förskola. Det planeras för totalt cirka 400 lägenheter med verksamheter i bottenvåningarna som bidrar ett tryggt och levande gaturum.

­Klövern har satt som ett av sina hållbarhetsmål att 90 procent av bolagets projekt ska vara 10 procent mer hållbara än branschstandard. 10 procent av projekten ska vara spjutspetsprojekt – det är också målet för Träklippan.

Juryns förslag på vinnare går upp för beslut i kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott i Nacka 20 augusti 2024.

Läs mer om Träklippan här.

Läs mer om området Henriksdalsbacken i Nacka kommun här.

För mer information, vänligen kontakta:

Teresa Mattisson, Hållbarhetschef Klövern, 070 239 35 35
Anna Trane, pressfrågor Klövern, 0708 84 74 69