Nysatsning i anrika skidorten Klövsjö

Report this content

Genuina Klövsjö i Vemdalen är en av de anrikaste skidanläggarna i Sverige med ryktet om att vara ”skidåkarnas skidort". Men än så länge är det en ganska oupptäckt pärla i fjällvärlden. De senaste åren har SkiStar och andra stora aktörer i Klövsjö investerat över 100 miljoner kronor i bland annat en ny sexstolslift, barnbacke och fun park för att attrahera barnfamiljer som även gillar utmanande skidåkning. I november står storsatsande Klövsjö Panoramas speciella timmerstugor klara med lägenheter i direkt anslutning till liftsystemet.

– Med expressliften och de nya ”Ski in-ski out”-lägenheterna erbjuder vi mer skidåkning per dag och levererar ett av Sveriges bästa erbjudanden för barnfamiljer. Pisterna ligger precis bakom knuten så att hela familjen kan få ut maximalt av sin skidsemester. Det blir lättare för familjemedlemmarna att åka skidor i sitt eget tempo och sedan samlas vid lägenheten för en fikapaus – inget skjutsande eller hämtande behövs, säger Torgny Svensson, destinationschef på SkiStar i Vemdalen.

Klövsjö har varit känt för sina tuffa backar ända sedan den alpina världscupen besökte anläggningen under 80-och 90-talet. Med 12 nedfarter i varierande svårighetsgrad, bra barnbackar, fun parken med hopp i olika storlekar, skidskola, korta liftköer, 18 mil längdspår och endast 4,5 timmars bilresa från Stockholm har skidanläggningen blivit allt mer populär hos aktiva barnfamiljer. Klövsjö Panorama, som bygger de nya timmerhusen med fjällkänsla, såg tidigt en outnyttjad potential vid skidanläggningen.

– För oss handlar det inte bara om att sälja boende vid en skidbacke. Med ett specialimporterat timmer från Ryssland, torvtak och en genomgående genuin fjällkänsla tar vi boendet ett steg längre och erbjuder våra gäster ett rejält miljöbyte från storstadslivet. Vi vänder oss i första hand till aktiva familjer som gillar skidåkning, men som samtidigt tycker att måltiderna och umgänget inomhus är minst lika viktigt som själva skidåkningen, säger Tor Erik Westvik, vd på Scandinavian Premium Resorts som står bakom satsningen i Klövsjö Panorama.

Skidkortet i Klövsjö gäller även för Vemdalsskalet och Björnrike.

Fakta Klövsjö Panorama
Det finns fyra storlekar på lägenheterna, från 96 – 170 kvm, med plats för 8 till 14 bäddar. De största lägenheterna är anpassade för att hela släkten skall kunna samlas under semestern. Här finns ett extra stort kök och ett allrum med plats för 25 personer. I garaget under huset finns det plats för 10 bilar. Alla lägenheter innehåller vackra detaljer som enorma balkar och pelare i trä, öppen spis och bastu. I vinter står två hus klara med fyra stora lägenheter i varje. Under en tioårsperiod räknar Klövsjö Panorama att bygga en genuin fjällby i enhetlig stil med upp till 120-150 lägenheter och/eller stugor.

För bilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Tor Erik Westvik, vd, Skandinavien Premium Resorts AB, e-post: torerik@klovsjopanorama.se,

mobil: 0709-423 298

www.klovsjopanorama.se, www.skistar.com, www.klovsjofjall.se