• KMT/

KMT anpassar kostnadsbasen inom affärsområde KMT Precision Grinding

Report this content

KMT har inlett MBL-förhandlingar gällande en minskning av personalstyrkan om 80 personer av totalt 380 anställda inom affärsområde KMT Precision Grinding, vilket huvudsakligen berör anställda inom dotterbolagen KMT Lidköping och KMT UVA. Avsikten är att MBL-förhandlingarna ska vara avslutade under första halvåret 2007.

Resultatutvecklingen för affärsområde KMT Precision Grinding var otillfredsställande under 2006. Orderingången minskade med 25 procent samtidigt som omsättningen var i det närmaste oförändrad. Rörelseresultatet försämrades med 76 procent. KMT har tidigare aviserat att åtgärder ska genomföras för att adressera den bristande lönsamheten inom affärsområdet, och anpassar nu personalstyrkan till rådande marknadssituation.

Nettoeffekten på årets resultat kommer att redovisas vid ett senare tillfälle.

Lars Bergström, VD och koncernchef, kommenterar: ”Situationen inom KMT Precision Grinding har under en längre tid varit otillfredsställande med såväl vikande lönsamhet som minskad orderingång. Vi gör nu de här åtgärderna för att höja lönsamheten inom affärsområdet, och på så sätt säkerställa KMT:s konkurrenskraft i framtiden. Samtidigt vill jag understryka att vi har utökat personalstyrkan inom affärsområdet i både Indien och Kina under det gångna året, vilket kommer att fortsätta under 2007 och 2008. Vi har en tydlig tillväxtstrategi även inom KMT Precision Grinding.”

Affärsområde KMT Precision Grinding är en av de globalt ledande aktörerna inom maskiner, utrustning och service av precisionsslipning för lager- och fordonsindustrin. Fem enheter inom KMT arbetar med precisionsslipning och relaterad verksamhet. KMT Lidköping och KMT UVA utgör de största verksamheterna.

För ytterligare information kontakta:
Lars Bergström, VD och koncernchef, KMT Group AB
Tel: 08-594 211 50 eller via e-mail: lars.bergstrom@kmtgroup.se