KMT avyttrar KMT Ursviken och renodlar till tre affärsområden

Report this content

KMT:s styrelse har beslutat om försäljning av dotterbolaget KMT Ursviken till den finska riskkapitalfonden Sentica. Avyttringen av Ursviken följer på tidigare försäljningar av dotterbolagen Herber och Pullmax och utgör den sista fasen i avvecklingen av affärsområdet KMT Sheet Metal Working.

Köpeskillingen uppgår till omkring 100 miljoner kronor, vilket beräknas ge en realisationsvinst om cirka 50 miljoner kronor. Verksamheten avskiljs från koncernens räkenskaper från och med den 25 juni 2007.

Köparen Sentica äger sedan tidigare bolag inom plåtbearbetning, och avser att skapa en ny företagsgrupp baserat på Pivatic, ett av dessa bolag, och Ursviken.

"Vi har under en längre tid genomfört en renodling av koncernen till att inkludera tre affärsområden, nämligen avancerad utrustning till vattenskärning och robotiserade systemlösningar inom detta segment, samt maskiner för precisionsslipning av kullager och andra komponenter som kräver hög precision. Jag bedömer att Ursvikens nya hemvist innebär en bättre möjlighet för bolaget att utvecklas, samtidigt som vår verksamhet ytterligare fokuseras", säger Lars Bergström KMT:s koncernchef.

KMT Ursviken tillverkar och marknadsför avancerade plåtbearbetningsmaskiner såsom kantpressar och gradsaxar. Omsättningen under 2006 uppgick till 187 miljoner kronor. Antalet medarbetare uppgår till drygt 80.

För ytterligare information kontakta:
Lars Bergström, VD och koncernchef, KMT Group AB
Tel: 08-594 211 50 eller via e-mail: lars.bergstrom@kmtgroup.se