KMT övertar eftermarknadsaffär från franskt företag

Report this content

KMT har nått en överenskommelse med La Decoupe S.A., den ledande franska tillverkaren av vattenskärnings-system, att överta all dess service- och eftermarknadsaktiviteter. Företaget har en installerad bas om cirka 80 system. Transaktionen leder initialt till att KMT får en ökad omsättning om cirka 6 miljoner kronor på årsbasis, exklusive den serviceaffär som KMT tidigare har bedrivit på La Decoupes maskiner. Köpeskillingen uppgår till cirka 6 miljoner kronor, och förvärvet kommer endast att påverka resultatet marginellt under 2007.

Övertagandet följer på förvärvet av det franska serviceföretaget AquaForce som aviserades i februari 2007, och stärker KMT:s position inom servicekontrakt, renoveringar, reservdelar och underhåll av vattenskärningsmaskiner på framförallt den franska marknaden.

”Bakgrunden till denna senaste affär är vår ambition att ytterligare öka kunskapen om den franska vattenskärnings-marknaden, samtidigt som vår position inom eftermarknadshandel blir än starkare ", säger Lars Bergström, KMT:s koncernchef.

Som ett resultat av KMT:s utökade närvaro på den franska marknaden kommer företaget att etablera ett kontor i Lyon. Den nya enheten kommer att ingå i affärsområde KMT Waterjet, och konsolideras från den 1 oktober 2007.

För ytterligare information kontakta:
Lars Bergström, VD och koncernchef, KMT Group AB
Tel: 08-594 211 50 eller via e-mail: lars.bergstrom@kmtgroup.com

Bernd Vollmer, President, KMT GmbH (Tyskland)
Tel: +49 (0)6032 997 111 eller via e-mail: bernd.vollmer@kmtgroup.com