Uppsägningar på Inland

Report this content

Efter 116 års kartongtillverkning på ön i Göta älv får de flesta anställda idag den formella uppsägningen i sin hand. Därmed sätts punkt för en process som inleddes i januari då ägarna, tyska Knauf, meddelade att man hade för avsikt att lägga ner Inlands Kartongbruk. Nu inleds också arbetet med att hjälpa medarbetarna till nya jobb eller utbildning.

Bakgrunden till nedläggningen och uppsägningarna är att Inlands Kartongbruk under flera år haft problem med lönsamheten. Detta beror dels på strukturella förändringar inom pappers- och byggindustrin, dels på en ogynnsam valutakurs för den svenska kronan. För att bli konkurrenskraftigt hade Inlands Kartongbruk behövt bli större – något som omöjliggörs av att bruket ligger på en liten ö i Göta älv.

– Det är naturligtvis tungt att dela ut uppsägningarna. Det blir väldigt konkret, säger platschef Åke Andersröd.

Han betonar dock att det är först i och med uppsägningarna som medarbetarna kan ta nästa steg i processen. Han är också hoppfull om möjligheterna för personalen.

– Jag vet att mina medarbetare besitter kunskap som efterfrågas av andra arbetsgivare. De har också visat stor lojalitet under den jobbiga tid som gått sedan ägarna meddelade sin avsiktsförklaring, säger Åke Andersröd.

I den uppgörelse som slutits mellan ägare och fack finns ett paket av åtgärder i form av både utbildning och förlängd uppsägningstid med arbetsbefrielse som då är helt avräkningsfri under hela uppsägningstiden. Äldre medarbetare erbjuds också en pensionslösning.

– Vid sidan av uppgörelsen har vi också anslagit pengar för mer riktade utbildningssatsningar. Det handlar bland annat om en hjullastarutbildning och en utbildning för att arbeta offshore. Hjullastarutbildningen innebär ökad anställningsbarhet, medan riggerutbildningen öppnar för arbete inom en sektor där efterfrågan på arbetskraft är stor i Norge, säger Åke Andersröd.

För ytterligare information:

Åke Andersröd, platschef