• Kneippbyn/

Sveriges modernaste familjeresort storsatsar: Vattenrutschbana med sug, äventyrsgolf i naturen och vilda trädkojor heta nyheter på Kneippbyn i sommar

Report this content

Kneippbyn på Gotland är Sveriges modernaste familjeresort. Bland årets nyheter märks Shark River, en 160 meter lång läskig vattenrutschbana med 15 meters fallhöjd, äventyrsgolf med sjörövartema – och ännu mer Pippi på Sommarland.
– Den nya vattenrutschbanan är vår största satsning på en enskild aktivitet någonsin där vi investerar fem miljoner. Att besöka Gotland och Kneippbyn är lite som att resa utomlands för barnfamiljer, lika spännande men ändå inte så långt, säger Eva Werkelin, vd Kneippbyn.

Kneippbyn är en modern anläggning med 800 bäddar beläget vid havet på Gotlands västra kust, tre kilometer söder om Visby. Här finns allt från femstjärnig camping och villavagnar till stugor och hotell. Med sitt vackra läge, mängder av barnaktiviteter är Kneippbyn Sveriges modernaste familjeresort med 80 000 parkbesökare per år.
Kneippbyn Vattenland har redan 13 vattenrutschbanor och sju uppvärmda pooler. I maj kommer tillskottet Shark River, en vattenrutschbana där man åker på gummiringar 160 meter genom svängar, stup och en tunnel med en fallhöjd på 15 meter. Byggstart sker i mars och premiäråket är planerat till midsommar.

– Shark River är inget för fegisar, men för dem som vågar sig på en tur blir det garanterat sug i maggropen, säger Eva Werkelin på Kneippbyn.
Äventyrsgolf med pirater och sjunkande skepp
I sommar står också en ny äventyrsgolfbana klar, en exklusiv golfbana i parkmiljö för hela familjen, kantad av pirater och sjörövarskepp i naturen.

– Här kan de mindre barnen utmana storebrorsan, eller kanske mormor eller morfar, på en match. Det är lika enkelt som minigolf, men mer spännande. En bana för utmaningar, säger Eva Werkelin.
Populärast av populära är annars Pippi, och många är de barn som återkommer år efter år för att besöka Pippiteatern på originalfilmhuset Villa Villekulla.

– Av allt vi erbjuder är Pippi den solklara favoriten. På vintern kommer brev från barn som längtar efter att träffa henne igen, och på sommaren är det kö till föreställningarna.
Andra aktiviteter på Kneippbyn är Sommarland, Vattenland, after beach med show för barnen, sångstunder, konserter, och en restaurang med krogshow för familjer. Varje måndag, onsdag och fredag under högsäsong bjuder Kneippbyn in till familjeshow med talangfulla artister på tre olika teman; Broadway till Hollywood, Rock'n'roll och Schlager.

Trädkojor med djungeltema och romantisk sjöbod nya boenden
I år kan småbarnsfamiljer få äventyrsnatt genom att boka en av de två trädkojorna inredda i djungeltema. Romantiska par kanske föredrar den nya sjöboden, belägen vid havet med utsikt över solnedgången.
Kneippbyn öppnar för säsongen den 20 maj. Varje dag under högsäsong går direktbussar från Kneippbyn till Visby två gånger i timmen.
För pressbilder besök www.kneippbyn.se under pressinfo
Vid intresse av att besöka Kneippbyn, kontakta Cecilia Lago Albright, se nedan.

För mer information kontakta:
Eva Werkelin, vd för Kneippbyn, 0498-25 10 92, 0707-66 64 61, eva@kneippbyn.se
Cecilia Lago Albright, Vår pr-byrå, 08-660 02 07, 0708-66 30 60, cecilia.albright@varprbyra.se
Kneippbyn är en av Sveriges modernaste familjeresort beläget tre km söder om Visby vid havet på Gotlands västra kust. Kneippbyn erbjuder 800 bäddar i villavagn, stuga, hotell och på camping. Kneippbyn har aktiviteter för både barn och vuxna som äventyrsgolf, sommar och vattenland och Pippiteater. Varje år anordnar Kneippbyn en rad event som krogshower, konserter och Lelleträffen. Kneippbyn är en femstjärnig camping och är medlem i SCR, Sveriges Camping och Stugföretagares Riksorganisation. Under säsong har Kneippbyn 200 anställda. www.kneippbyn.se