Grön webbtjänst utmanar posten

Report this content

Grön webbtjänst utmanar posten Idag lanseras webbtjänsten Knotmail - ett nytt sätt att skicka paket, där resenärer ersätter miljöbelastande transporter. Det blir billigare för den som skickar paketet och resenären sänker kostnaden för sin resa, genom att få ersättning för att ta med sig ett paket.
- Jag fick idén när jag såg filmen Sällskapsresan, där Stig-Helmer tar med sig ett paket åt sin läkare. Resenärer har hittills varit en outnyttjad resurs. Samåkningstjänster finns visserligen, men det har saknats liknande lösningar för att skicka paket, säger Conny Tengqvist, grundare och vd på Knotmail. I Sverige skickas mer än 220 000 paket varje dag, enbart med Posten. Sen tillkommer alla övriga transporter och bud. Knotmails målsättning är att ha 200 000 användare inom ett halvår. - Tänk vilken effekt det får på miljön när alla paket skickas med resenärer istället för med särskilda pakettransporter. Till en början fokuserar vi på Sverige, men Knotmail kommer även att lanseras internationellt, säger Conny Tengqvist.
Studenter vid Linköpings Universitet kommer att göra en studie av Knotmail ur ett miljöperspektiv, för att utvärdera tjänstens faktiska miljöpåverkan – hur mycket det avlastar miljön att skicka paket med resenärer istället för med särskilda pakettransporter. Studien beräknas vara klar våren 2011. Så funkar det Den som vill skicka ett paket registrerar sig på sajten och lägger in vilken sträcka han/hon vill skicka paketet. Sedan matchar Knotmail förfrågan mot de resor som finns registrerade. Det kan vara personer som gör återkommande resor, som t ex personer som pendlar eller kanske studenter som ska resa hem över lov. Det behöver inte enbart handla om längre resor, utan Knotmail fungerar även för kortare sträckor inom en stad. Knotmail har även en koppling till Facebook som gör att matchningen, för den som loggar in via Facebook, i första hand sker med personer i det egna nätverket – bland vänner eller vänners vänner. När Knotmail hittat en matchning informeras båda parterna, som sedan kommer överens om var och när paketet ska hämtas och lämnas. När paketet levererats kvitterar mottagaren genom att skicka ett sms. Därefter får resenären sin ersättning. Målsättningen är att få så många användare att Knotmail kan erbjuda expressleverans.
- Knotmail ska revolutionera logistiken i världen genom att flytta pakettransporter från stora logistikföretag till ett nätverksbaserat och miljömässigt system uppbyggt kring engagerade individer, säger Conny Tengqvist.
För mer information kontakta Conny Tengqvist, vd och grundare Knotmail, tel 0709-10 06 71 info@knotmail.com www.knotmail.com Knotmail – ett smartare sätt att skicka paket Knotmail är ett nytt sätt att skicka paket, där vanliga människor och vanliga resor ersätter dyrare och miljöbelastande logistiktransporter. Knotmail är en webbtjänst som matchar paket med resor. Företaget grundades 2010 av entreprenören Conny Tengqvist och har sitt säte i Linköping. www.knotmail.com

Taggar: