Ejendals väljer Knowit

Report this content

Knowit har fått i uppdrag att, tillsammans med Ejendals, utveckla en ny externwebb och e-handel. Den nya webben utvecklas av Knowit i Borlänge och kommer bli en viktig kanal för Ejendals i arbetet med att nå nya marknader i Europa och stödja företagets tillväxtstrategi.

– Vi kommer att utveckla en webb med responsiv design, vilket gör att den blir tillgänglig i alla typer av enheter, datorer, surfplattor, smarta mobiltelefoner, oberoende av modell. Vi ser verkligen fram mot att få realisera den lösning vi gemensamt kommit fram till under förstudiearbetet, säger Thomas Engström, kundansvarig, på Knowit.

Den nya webben kommer att få en tydlig struktur och navigering, språkstöd, överskådlig presentation av Ejendals produktsortiment samt en smidig ”partnerlogin” för att lägga beställningar. Webben utvecklas på EPiServer 7 Commerce med integration mot ERP och PIM-system och lanseringen sker under våren 2014.

Ejendals grundades 1949 av Valfrid Ejendal i Leksand Sverige. Affärsidén var att ”idka handel med beklädnadsvaror”. Redan från början fanns arbetshandskar på programmet. Tillverkningen sköttes lokalt och kunderna utgjordes till stor del av de lokala bruken och industrierna.

I takt med att efterfrågan ökade började Ejendals se sig om efter nya leverantörer som kunde uppfylla kraven på kvalitet och effektivitet. Det ledde till att en del av produktionen förlades till kinesiska tillverkare. Denna produktionsidé har genom åren utvidgats och fördjupats. I samband med att Valfrids son Per-Olof Ejendal gick in som VD och ägare under 1970-talet togs även skyddsskor in i sortimentet.

I början av 1980-talet inleddes samarbetet med Urho Viljanmaa OY som 2008 förvärvades av Ejendals. Därmed var Ejendalsgruppen född. Idag omsätter Ejendals över en miljard svenska kronor. Företaget har de senaste åren vuxit snabbt och har säljare och försäljningsbolag över hela Europa.

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Thomas Engström, kundansvarig, Knowit Dalarna AB, 070 343 03 50

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Taggar: