Förändrad Valberedning och förslag om utökad styrelse i Knowit AB

Knowits nuvarande Valberedning har justeras för att reflektera aktuell ägarbild i bolaget.

Enligt valberedningsinstruktionen för Knowit AB ska valberedningen utses av de tre av de största aktieägarna som önskar delta i arbetet, samt även inkludera styrelsens ordförande.

Knowits nuvarande Valberedning, som konstituerades i oktober 2020 inför årsstämman 2021, har justeras för att reflektera aktuell ägarbild i bolaget. Nordea Funds och Handelsbanken Fonder, som tidigare tillsammans med Swedbank Robur Fonder haft utsedda ledamöter i Valberedningen, har lämnat till förmån för nya större ägare i form av Formica Capital I AB och JCE Group AB.

Den nya Valberedningen utgörs av:

• Olof Cato utsedd av Formica Capital I AB
  • Carl Backman utsedd av JCE Group AB
  • Lennart Francke utsedd av Swedbank Robur Fonder
  • Jon Risfelt, styrelsens ordförande

Till ordförande i Valberedningen har utsetts Carl Backman. Valberedningen representerar ca 25% av bolagets ägande.

Valberedningen har beslutat, att vid en extra stämma, föreslå en utökad styrelsen med två nya ledamöter. Valberedningen föreslår inval av Olof Cato, VD i Formica Capital I AB, och Sofia Karlsson, Investment Director JCE Group AB. Kallelse till extra stämma och mer information om de föreslagna ledamöterna kommer att kommuniceras från Knowit i augusti.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta till valberedning@knowit.se

Detta pressmeddelande offentliggjordes, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, kl. 08.00 den 16 juli 2021.

Jon Risfelt, Styrelseordförande Knowit AB, +46 73 434 3332 eller jon@risfelt.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 5421734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.
Knowit grundades 1990 och har efter förvärvet av Cybercom den 1 juli 2021 cirka 3 800 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Samgåendet med Cybercom har stärkt möjligheterna att ta sig an större och mer komplexa uppdrag inom framför allt industri-, tech- och telekomsektorn. I tillägg skapas en ännu starkare plattform där vi erbjuder digitala lösningar på samhällets hållbarhetsutmaningar

Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.