Know IT och SAS Institute i internationellt samarbete

SAS Institute Global Oil & Gas Business Unit utvecklar sitt samarbete med  Know IT IM. Samarbetet avser implementation av SAS lösningar inom Oil & Gas. Know IT ansvarar för  projektledning, dataintegration, analyser, datamodellering samt visualisering av analytiska modeller i projekten.

Know IT har redan fått ett antal konkreta uppdrag i samarbetet. Bland annat har workshops genomförts i Oslo och projekt pågår för Conoco Phillips och Statoil, båda i Stavanger

- SAS Institute har lång erfarenhet av att samarbeta med Know Itl. Vi har tillsammans genomfört ett stort antal mycket lyckade projekt i Sverige och Norge samt i många andra länder, till exempel för postverket i Malaysia. Det visar att Know IT inte bara har stor kunskap om BI-lösningar utan dessutom visar att de har förmåga att leverera resurser var som helst i världen. Vi har jobbat med Know IT under många år och det därför är Know IT ett självklart val för oss, säger Frank Möllerop, Vice President Global Oil & Gas Business Unit på SAS Institute.

- Vi är mycket nöjda och stolta med att ha valts som samarbetspartner i projekten. Avtalet befäster vår position som ledande leverantör av kvalificerade tjänster av SAS Institutes’ lösningar. Den största anledningen till att vi fick avtalet är våra konsulters långa och gedigna erfarenhet, säger Johan Langgren, högsta ansvarig för Know IM AB.

SAS Institute är ledande på lösningar för beslutsstöd med avancerad analys (Business Analytics) och är den största privatägda leverantören inom Business Intelligence. Bolaget har mer än fyra miljoner användare i mer än 120 länder.

Informationen är sådan som Know IT ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande kl 10.00 den 5 september 2011.

Patrik Syrén, informationschef, Know IT AB, 08-700 66 00 eller 0730-74 66 30

Johan Langgren, ansvarig för Know IT IM-bolagen, Know IT IM AB, 0730-74 67 77

Know IT AB (publ) är ett konsultföretag som bidrar till företags och organisationers framgångar genom att utveckla och ta långsiktigt ansvar för värdeskapande processer, funktioner och IT-lösningar. Verksamheten omfattar strategisk rådgivning, systemutveckling och applikationsförvaltning - från utredning och uppbyggnad av system i komplexa miljöer till kommunikations-/gränssnittslösningar som integrerar olika kanaler och information. Know IT etablerades 1990 och har i dag mer än 1500 medarbetare på 20 platser i Sverige, 5 platser i Norge samt i Estland, Finland ochRyssland. Know IT AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Know IT, besök www.knowit.se