Know IT öppnar kontor och anställer i Örnsköldsvik

Know IT etablerar lokal närvaro i Örnsköldsvik med ett nytt kontor, där Christer Lundberg är ansvarig för etableringen. Målet är att vid 2008 utgång vara ca tio konsulter anställda vid kontoret. Bland kunder som Know IT idag har i Örnsköldsvik kan nämnas bl.a. BAE Hägglunds Systems och Örnsköldsviks kommun.

Know IT i Örnsköldsvik erbjuder tjänster inom strategisk rådgivning och systemutveckling. Från starten bemannas uppdragen och projekten med konsulter från Know IT:s kontor i Umeå och Sundsvall. Men målet är att rekrytera ca tio konsulter under 2008 och erbjuda lokala kunder lokala resurser i form av konsulter boende och verksamma i Örnsköldsvik.

– Genom etableringen tar vi på allvar steget in på den lokala IT-konsultmarknaden i Örnsköldsvik där industriföretag och offentlig sektor köper kvalificerade konsulttjänster. Det är två branscher som vi har mycket stor erfarenhet av och där vi kan bidra med IT-kompetens och verksamhetskunskap, säger Anders Nilsson, koncernchef för Know IT.

– Vi ser fram mot att fokusera på den mycket intressanta Örnsköldsvikmarknaden. Vår ambition är att under närmaste året etablera nya kundrelationer och att vara ett tiotal medarbetare vid kontoret. Vi söker främst personer med några års erfarenhet som vill vara med och driva utvecklingen på en mycket spännande lokal marknad, säger Christer Lundberg, ansvarig för Know IT i Örnsköldsvik.

Etableringen av kontoret i Örnsköldsvik ligger i linje med Know IT:s strategi att bedriva verksamhet i kundernas geografiska närhet. Kunderna får på så sätt lokala kontaktpersoner och resurser i sina projekt. Genom att etablera lokala enheter skapas också förutsättningar för en kultur av starkt entreprenörskap, där varje bolag utvecklar sin affärsverksamhet efter den lokala marknadens förutsättningar.