Know IT skapar lärande webbspel för Tillväxtverket

Tillväxtverket lanserar idag ett webbspel som ska öka kunskapen om företagare med utländsk bakgrund. Målgruppen är bankernas kundtjänstpersonal och företagsrådgivare. Spelet är skapat av Göteborgsbaserade bolaget Know IT HT i samarbete med IFS och SEB.

Hela 70 000 svenska företag, som sysselsätter 250 000 personer, drivs av personer med utländsk bakgrund. Undersökningar och studier, från bland annat Tillväxtverket, visar att utlandsfödda företagare har svårare att få banklån och krediter än svenskfödda företagare. – Samhället går på det här viset tyvärr miste om tillväxt och sysselsättning och bankerna tappar framtida affärer, säger Vukica Bosnjak, programansvarig på Tillväxtverket. Webbspelet ”Kulturbanken” är en del av ett fyrdelat nationellt program kallat ”Företagare med utländsk bakgrund”. Den första delen ska ge anställda, främst inom banksektorn, ökad kunskap om utlandsfödda företagare. En allt större invandrad befolkning och en ökad internationalisering i näringslivet öppnar nya affärsmöjligheter, inte minst då utlandsfödda företagare bidrar till en snabb tillväxt inom tjänstesektorn. – Ämnet är angeläget och det känns väldigt roligt att få vara med och bidra genom att skapa ett engagerande och motiverande spel, som gör lärandet lustfyllt för målgruppen, säger Oskar Eklund, bolagsansvarig på Know IT HT. Know IT har dessutom fått förtroendet att för Tillväxtverket producera ett webbspel riktat till företagare med utländsk bakgrund.