Know IT stärker sitt ägande i Objectnet-koncernen

Know IT förvärvar ytterligare elva procent av aktierna i Know IT Objectnet AS för 13,9 miljoner norska kronor. Därefter äger Know IT 91,7 procent av bolaget. I september 2007 förvärvade Know IT 80,6 procent av aktierna och uttalade då ambitionen att förvärva resterande aktier. Affären genomförs på samma villkor som gällde när Know IT förvärvade majoritetens aktier i september 2007.

Objectnet med drygt 80 konsulter fokuserar på utveckling av affärskritiska lösningar för stora kunder främst inom offentlig sektor. Verksamheten omfattar systemutveckling främst baserat på Java-plattformar och Open Source samt skräddarsydda mobila lösningar.

Objectnet AS har i sin tur förvärvat 44 procent Unified Consulting, ett bolag där bolaget ägde 53 procent vid Know IT:s tillträde i september 2007. Efter förvärvet äger Objectnet 97,3 procent av bolaget. Objectnet betalar 13,9 miljoner norska kronor kontant och motsvarande 13,9 miljoner norska kronor med nyemitterade aktier i Know IT AB under förutsättning av beslut av Know IT:s årsstämma i april.

Baserat på 2007 års resultat i båda bolagen hade Know IT:s vinst ökat med 3,2 miljoner norska kronor om förvärvet hade skett per den 1 januari 2007. Det är Know IT:s ambition att förvärva resterande aktier.