Knowit är Valtoris nya it-tjänsteleverantör

Knowit Oy har valts ut av finska Valtori, statens center för informations- och kommunikationsteknik, som tjänsteleverantör av testning för perioden 2015-2019. Det totala värdet av avtalet uppskattas till 3,6 miljoner euro. Knowits uppdrag är att säkerställa kvalitetssäkring av statliga ICT-tjänster för Valtori.

– Vårt mål är att erbjuda våra kunder ännu mer konkurrenskraftiga och högkvalitativa tjänster. Samarbetet med Knowit kommer att bidra till detta mål. Avtalet vi har undertecknat är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten hos statliga myndigheter, säger Valtoris enhetschef Tuomo Kouhia.

– Genom detta avtal får statliga myndigheter möjlighet att dra nytta av alla våra tjänster och kunskaper inom kvalitetssäkring, Vi hoppas att vi ska kunna förverkliga denna möjlighet, särskilt när det gäller de viktigaste, mest betydelsefulla statliga tjänsterna. Vi får inte låta kvalitetsfrågor stå i vägen för digitaliseringens snabba utveckling, säger Ville Särmälä, vd på Knowit Oy.

Tjänsterna offererades i testtjänstekategorin av ramavtalet med Hansel gällande it-konsulttjänster 2015-2019. Utöver testtjänster omfattar Knowits ramavtal med Hansel även kategorin Tjänster och förvaltning kopplade till applikationer och programvara samt kategorin Utveckling och förvaltning av lösningar.

De branschoberoende it-uppgifterna hos omkring åttio statliga enheter och myndigheter kommer att överföras till Valtori under 2014-2015, i enlighet med Lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (1226/2013). Valtori kommer att anställa omkring 1 000 personer inom it-branschen för att fullfölja detta åtagande. Valtori kommer också att få ansvar för omkring 30-35 % av statsförvaltningens it-utgifter.

Statens center för informations- och kommunikationsteknik, Valtori, tillhandahåller branschoberoende it-tjänster inom statsförvaltningen. Valtori ansvarar också för upphandling, funktionalitet, förvaltning och utveckling av sådana tjänster. För mer information: www.valtori.fi

Patrik Syrén, kommunikationsdirektör, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Ville Särmälä, bolagschef, Knowit Oy, +358 400 601 846

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1850 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.