Knowit avyttrar minoritetsinnehav i Stacc AS

Styrelsen för Knowit AB har beslutat att avyttra koncernens innehav i det norska fintechföretaget Stacc AS. Försäljningen sker till en värdering om 73 MNOK för Knowits ägarandel. Affären beräknas slutföras under andra kvartalet 2022.

Knowit har funnits med i ägarbilden av Stack sedan förvärvet av en norsk bolagsgrupp 2010, där Stacc var ett dotterbolag som utvecklade en bankprodukt för kunder i finanssektorn. Sedan dess har verksamheten utvecklats och är idag ett fristående bolag med närmare 150 anställda. Stacc erbjuder produkter som kan levereras som fristående moduler eller som nyckelfärdiga helhetslösningar för olika fintech-kunder. Knowit avyttrar dagens minoritetsandel till bolagets huvudägare.

”Stacc har idag en solid plattform och goda förutsättningar för en fortsatt tillväxtresa. Samtidigt finns ett behov av ytterligare investeringar för att realisera den potential som finns i bolaget, något som just nu inte ligger i linje med Knowits strategi. Att realisera kapital för att istället göra ytterligare investeringar i vår kärnverksamhet är en bättre prioritering for oss”, säger Marie Björklund, CFO på Knowit.

Ytterligare exempel på plattformar och produkter som utvecklats och erbjuds från olika delar av Knowit inkluderar bland annat:

• Dploy - en användarvänlig plattform för att automatisera behandlingen av låneansökningar.
  • Zizr - en lösning som kombinerar avancerad teknologi och artificiell intelligens för att ge kunder en relaistisk klädstorlek vid onlineköp.
  • BlueGo - ett applikationsramverk och mjukvara för Bluetooth,  som har all den funktionalitet som krävs i Bluetooth-system.
  • SignPort by Knowit - en komplett tjänst för digitala underskrifter.

”Att tillvarata den drivkraft och kunskap som finns i Knowits organisation är en viktig del av vår kultur. Det finns flera exempel på när denna innovationskraft mynnat ut i olika produktlösningar som idag utgör viktiga komplement till övriga tjänster och erbjudanden inom Knowit, både som värdeskapare i våra kundrelationer och som bidrag till en innovativ miljö för våra medarbetare”, avslutar Per Wallentin.

För mer information, kontakta gärna:

Christina Johansson, Head of Communications, 070-542 17 34, christina.johansson@knowit.se

Marie Björklund, CFO, 070-144 98 02, marie.bjorklund@knowit.se

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.
Knowit grundades 1990 och har efter förvärvet av Cybercom den 1 juli 2021 cirka 3 800 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.