Knowit byter styrelseordförande vid årsstämman

Knowits styrelseordförande Mats Olsson kommer att lämna sitt uppdrag som ledamot och ordförande vid årsstämman i april 2020

Mats har varit ordförande i Knowit sedan 2000 och under dessa 19 år har bolaget vuxit kraftigt från ett mindre börsbolag med några hundra anställda, till ett bolag på börsens MidCap-lista med ca 2 400 anställda och närmare 4 mdkr i börsvärde

• Det har varit en fantastiskt positiv och spännande resa. Knowit idag är en koncern med en väldigt bra sammansatt företagsledning, och väl samverkande affärsområden med goda framtidsutsikter, säger Mats Olsson.

Knowits valberedning kommer att föreslå Jon Risfelt till ny styrelseordförande på årstämman i april. Jon har varit styrelsemedlem i Knowit sedan 2013 och har styrelseerfarenhet från ett flertal olika branscher.

• Vid beskedet om att Mats nu väljer att lämna sitt uppdrag, efter en lång och framgångsrik tid som ordförande, har valberedningen kommit till slutsatsen att Jon, som är väl förtrogen med bolaget och Knowits företagskultur, är en lämplig efterträdare, säger Lennart Francke, valberedningens ordförande.

Valberedningen kommer att föreslå omval av övriga styrelseledamöter och att antalet styrelseledamöter alltså minskar från sju till sex.

Denna information är sådan som Knowit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Per Wallentins, VD och koncernchef, försorg, för offentliggörande den 9 december 2019, kl. 15.00 CET

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, 070-542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som skapar unika kundvärden genom att erbjuda digitala och gränsöverskridande lösningar från tre affärsområden, Experience, Insight och Solutions. Det är förmågan att kombinera kompetenser inom design och kommunikation, managementkonsulting samt it, som skiljer oss från andra konsultbolag. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 2400 medarbetare representerade på 14 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se