Knowit i samarbete med CGI i uppdrag för Trafikverket

- Knowit levererar applikationsförvaltning och systemutveckling

Knowit har tecknat avtal med CGI om leverans av applikationsförvaltning och systemutveckling till Trafikverket. Uppdraget sker i samarbete med CGI och Trafikverkets egen it-verksamhet. Knowit bidrar med resurser till projekt och förvaltningsuppdrag där Trafikverket initialt leder och fördelar arbetet genom CGI. Avtalet mellan CGI och Trafikverket löper över fyra år med option på ytterligare två plus ett år, och uppgår till ett totalt värde av cirka 1,3 miljarder kronor.

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande, drift och underhåll av de statliga vägarna och järnvägarna. Trafikverket har 6 500 medarbetare och huvudkontoret är i Borlänge. Leveranserna från Knowit kommer primärt att ske på plats i Borlänge.

– Vi är väldigt glada över att Trafikverket valt denna konstellation som strategisk it-tjänsteleverantör, det stärker oss i vår fortsatta expansion inom its och it inom väg- och järnväg säger B-G Perlström enhetschef på Knowit i Borlänge.

Förutom med Knowit har CGI tecknat avtal med två andra underleverantörer.

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Bo-Göran Perlström, Knowit Dalarna AB, 0705 95 49 62

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Taggar: