Knowit satsar på Umeå IK FF:s framtid

IT-konsultbolaget Knowit och Umeå IK FF har tecknat ett avtal där bolaget stöttar klubbens nya junior- och talangsatsning de kommande två åren, med option på en förlängning.

– För oss på Knowit känns det mycket att bra att stötta Umeå IK damfotboll i deras väg tillbaka till absoluta toppen. Och den väg man valt känns helt rätt. Vi kan se en parallell i vår egen verksamhet, där även vi vill attrahera de bästa, säger Erik Johansson, vd för Knowit Norrland AB.

– Dessutom ser vi gärna ännu fler tjejer i vår bransch, som är relativt mansdominerad. Vi är därför helt övertygade om att satsningen på tjejerna i Umeå IK även kommer att vara till stor nytta för oss ur ett rekryteringsperspektiv, då vi visar genom handling att vi satsar på unga duktiga tjejer, säger Erik Johansson.

Avtalet innebär att Knowit stödjer klubbens nya inriktning med att utveckla egna talanger. Ett arbete som iscensatts efter den ekonomiska kris som hotade klubben hösten 2012.

Umeå IK FF är ett av svensk damfotbolls framgångsrikaste lag genom tiderna med sju SM-guld och två Champions League-titlar. Umeå IK FF:s nya strategi är att komma tillbaka till toppen genom att utveckla egna spelare.

– Att Knowit valt att samarbeta med oss är fantastiskt, det ger oss en möjlighet att resurssäkra en viktig del i vår sportsliga framtid. Tillsammans med Knowit har vi kunnat satsa oss ur krisen genom att starta ytterligare ett utvecklingslag. Vi är oerhört tacksamma att Knowit vill vara med på den satsningen, säger Umeå IK FF:s klubbchef Niklas Westman.

UIK:s nya sportsliga inriktning har redan hunnit göra avtryck. Klubben har närmast matat ut spelare till de olika flick- och juniorlandslagen den sista månaden. Inte mindre än tolv spelare från Umeå IK FF finns representerade i allt från F 16-landslaget och hela vägen upp till Pia Sundhages A-landslag.

Läs mer på: http://umeaik.se/nyheter/knowit-stoettar-umeaa-ik-ff/

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Erik Johansson, vd, Knowit Norrland AB, 0706 66 58 63

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar i gränssnittet mellan strategi, design och teknik. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1700 medarbetare representerade på 20 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.