Knowit signerar avtal för digitalisering av norska Politiet

Knowit har vunnit en upphandling för norska Politiet med uppdraget att jobba med digitalisering av den norska polisens verksamhet. Ramavtalet sträcker sig över fyra år och inkluderar ett brett spektrum av kompetenser. Leveransen kommer att ske i samarbete med två huvudpartner och det uppskattade totala värdet på ramavtalet för samtliga huvudpartner är fyra miljarder NOK.

• Vi är naturligtvis både glada, stolta och ödmjuka att ha blivit utvalda av Politiet. Speciellt inspirerande är det att vi får leverera inom flera olika kompetensområden, från utveckling, arkitektur och design till säkerhet, analys och projektledning, säger Snorre Finanger avtalsansvarig på Knowit.

Knowit har fått uppdraget att leverera digitaliseringstjänster till Politiet de närmaste fyra åretn tillsammans med Computas och Sopra Steria.

Det nya avtalet är ett av en rad stora offentliga uppdrag. Knowit har under de senaste åren byggt upp en stor erfarenhet av offentliga aktörer som Vegverket, Skatteverket i Norge och NAV (Norges arbetslöshetskassa, försäkringskassa, pensionsmyndighet och socialtjänst).

• Vi ser att arbetet med dessa viktiga offentliga uppdrag är stimulerande och meningsfulla för våra medarbetare. I den här typen av uppdrag är upplevelsen hos våra medarbetare att vi bidrar till att utveckla ett bättre samhälle. Det ligger också helt i linje med Knowits vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle, säger Per Wallentin, koncernchef Knowit.

Avtalet med Politiet representerar ett ömsesidigt förpliktande partnerskap som ska hjälpa polisen genom produktutveckling för att nå sina mål att lösa samhällsuppdraget med bra, digitala tjänster och produkter. Politiet kommer att ha ett långsiktigt ägande av produktutvecklingen, men kommer fortfarande att vara beroende av kapacitet från leverantörer i perioder med behov av resurser utöver det normala, samt att få tillgång till kompetens och kapacitet med erfarenhet från produktutveckling.

Samarbete och partnerskap viktiga

Leveransen till Politiet ska säkerställas tillsammans med en allians av underleverantörer som jobbar i nära samarbete. Snorre Finanger, avtalsansvarig är övertygad om att det är en framgångsfaktor i de riktigt stora affärerna.

– Den stora striden framöver är inte att vinna dessa avtal ensamma, utan att säkerställa att vi alltid kan leverera både den kompetens och personlighet kunden behöver. Med en helt digitaliserad och datadriven hantering av avtalet ska vi se till att vi blir den digitala förändringsagent som Polisen efterfrågat. Vi ser fram emot att komma igång, säger Finanger.

Finanger är övertygad om att partneralliansen har bidragit till att ge Politiet trygghet för leveranserna de kommande åren.

Knowit har under de senaste åren skaffat sig god erfarenhet av att arbeta med större partnerallianser för stora kunder. Den röda tråden för dessa kunder är ofta att de står inför stora digitala förändringar och har behov av flexibla lösningar som både förenklar vardagen och för ökar användarvänligheten för slutanvändaren.

– Kombinationen av olika spetskompetensmiljöer där människor och kompetens står i centrum, ger kunden en visshet om att den bästa konsulten eller teamet sätts på rätt jobb. Vi ser fram emot att hjälpa polisen med detta, avslutar Finanger.

För mer information, kontakta:

Snorre Finanger, Knowit Solutions Oslo, +4792825222 eller snorre.finanger@knowit.no

Christina Johansson, Head of Communications Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.